Jak poinformowało biuro RPP, świadczenie pieniężne ze środków Funduszu Kompensacyjnego w ubiegłym roku uzyskało 83 poszkodowanych pacjentów oraz 79 osób bliskich zmarłych pacjentów. Średnia wysokość świadczenia kompensacyjnego wyniosła 60 tys. zł. Istotne jest to, że żaden z wnioskodawców nie zrzekł się przyznanego na jego rzecz świadczenia. Tym samym strony postępowania przed RPP zrezygnowały z sądowego dochodzenia roszczeń i prowadzenia sporu prawnego z placówką medyczną. - Funkcjonowanie Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, liczba zgłoszeń do niego, ale przede wszystkim liczba rozpatrzonych spraw i przyznanych odszkodowań, pokazują jak bardzo było potrzebne stworzenie takiej ścieżki dochodzenia roszczeń przez pacjentów. Cieszę się, że możemy w tym obszarze działać na rzecz osób poszkodowanych w zdarzeniach medycznych, ale też podnosić bezpieczeństwo pacjentów dzięki wytycznym, które kierujemy do podmiotów medycznych – mówi Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Sprawdź w LEX: Czy pacjenci szpitali prywatnych mają możliwość ubiegania się o świadczenie kompensacyjne? >

Najnowsze decyzje 

Biuro RPP podało też kilka przykładów spraw rozpatrywanych przez rzecznika. Ostatnia z wydanych decyzji dotyczyła pacjentki z masywnym stłuczeniem pośladków, która nie została należycie zdiagnozowana w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. Nie wykonano podstawowego badania neurologicznego, ani badania tomografii komputerowej kręgosłupa, zaś badanie rentgenowskie zostało opisane w nieprawidłowy sposób. Konsekwencją tego był brak możliwości wykorzystania okna czasowego do wykonania niezbędnej w tej sytuacji operacji złamania kompresyjnego kręgosłupa. Rzecznik przyznał pacjentce świadczenie w wysokości ponad 161 tys. zł.

Kwotę 113 tys. zł RPP przyznał na rzecz pacjentki, która w trakcie operacji histerektomii doznała uszkodzenia jelita grubego, co zostało zdiagnozowane dopiero po zakończeniu hospitalizacji. Konieczna była w związku z tym reoperacja i wyłonienie stomii pokarmowej.

Z kolei 98 tys. zł przyznano pacjentowi poddanemu planowej operacji usunięcia cysty bocznej szyi. W trakcie zabiegu nie zidentyfikowano właściwie cysty i usunięto guz, który okazał się fragmentem ślinianki z węzłami chłonnymi. Operacja była przy tym powikłana niedowładem nerwu twarzowego. Na skutek tego błędu pacjent wymagał ponownej operacji, powikłanej niedowładem kolejnego nerwu.

Czytaj również: 127 spraw "w spadku" po komisjach wojewódzkich czeka na zbadanie

Fundusz przydatny dla pacjentów 

Jak przypomina RPP, tryb pozasądowy realizowany w ramach Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych oznacza nie tylko szybką i obiektywną weryfikację sprawy pacjenta, ale też na podejmowanie efektywnych działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa pacjentów. Szpital, w którym doszło do zdarzenia ma bowiem prawny obowiązek przeanalizowania przyczyny szkody oraz wdrożenia działań zapobiegających podobnym zdarzeniom w przyszłości. Jak wskazuje RPP, taka analiza została już przeprowadzona w blisko 50 sprawach. Szpitale informują o podjęciu różnego rodzaju działań, takich jak:

  • poprawa obowiązujących procedur,
  • wprowadzenie dodatkowych wytycznych dla poszczególnych oddziałów,
  • włączenie kolejnych badań do realizowanej w szpitalu ścieżki pacjenta,
  • przeprowadzenie specjalistycznych szkoleń dla personelu medycznego,
  • zapewnienie dostępności konsultantów określonej specjalności,
  • nawiązanie współpracy z dodatkowymi ośrodkami diagnostycznymi,
  • wprowadzenie dodatkowych systemów monitorowania oraz narzędzi wspomagających analizę zdarzeń medycznych.

Więcej o samym Funduszu można przeczytać TUTAJ. 

Czytaj w LEX: Postępowanie w sprawie świadczenia kompensacyjnego – wpływ na placówki medyczne >

 

Cena promocyjna: 152.09 zł

|

Cena regularna: 169 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 169 zł