- Dzięki temu zostanie zapewniony równy dostęp do osiągnięć naukowych w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu, a także będzie możliwa integracja przedstawicieli wszystkich zawodów medycznych, co przyczyni się do wymiany doświadczeń między tymi zawodami, a także pozytywnie wpłynie na jakość realizowanych świadczeń zdrowotnych - argumentuje Ministerstwo Zdrowia. 

W wyniku projektowanych zmian nastąpi utworzenie jednej jednostki działającej w obszarze kształcenia podyplomowego dla wszystkich medycznych grup zawodowych. Dlatego też, przedmiotowy projekt zakłada włączenie CKPPiP do CMKP.

 

Czytaj w LEX: Diagnoza pielęgniarska w kontekście samodzielnego ordynowania leków – usprawnienie leczenia czy bezmyślność ustawodawcy? >

Większa kontrola nad szkoleniami pielęgniarek

To także odpowiedź na spadek jakości kształcenia podyplomowego tej grupy zawodowej. Obecnie szkolenia odbywają się m.in. na kursach on-line, prowadzone przez szkoły, które nie gwarantują jakości kształcenia

– O tej fuzji mówiliśmy od dawna, także kontrola NIK wykazała, że nieuzasadnione ekonomicznie jest prowadzenie obu podmiotów. Jednak dla Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych (NIPiP) najważniejsza jest jakość kształcenia pielęgniarek i położnych. W tej zmianie widzimy szansę na standaryzację tej edukacji, na co także od dawna zwracamy uwagę – mówiła Prawo.pl Mariola Łodzińska, prezes NIPiP.

Był to komentarz do projektu ustawy, który przygotowało poprzednie kierownictwo Ministerstwa Zdrowia. 

Czytaj także na Prawo.pl: Koniec z kursami online dla pielęgniarek i położnych

Czytaj w LEX: Zasady uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek będących obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej w Polsce >

Autorzy założeń do nowego projektu podkreślają, że istotą planowanych rozwiązań jest także podniesienie jakości kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych poprzez wprowadzenie akredytacji rektora CMKP na prowadzenie szkoleń specjalizacyjnych dla pielęgniarek i położnych. W przypadku pozostałych form kształcenia proponowane rozwiązania pozwolą organowi rejestrowemu (Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych) - już na etapie udzielania wpisu do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe, weryfikować, posiadanie przez organizatora kształcenia m.in. bazy dydaktycznej do realizacji staży określonych w programie kształcenia.

Dzięki przeniesieniu zadań CKPPiP do CMKP, będzie możliwe ujednolicenie procesu związanego z przeprowadzeniem egzaminu państwowego, co pozwoli na wypracowanie jednolitych, jasnych kryteriów egzaminowania dla wszystkich zawodów medycznych.

Dodatkowo, ważnym elementem będzie ujednolicenie procesu związanego przeprowadzeniem Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego dla pielęgniarek i położnych (dalej: PES), co pozwoli na wypracowanie jednolitych kryteriów egzaminowania dla wszystkich zawodów medycznych, w tym przekazanie zadań związanych z organizacją PES do CEM.

Po połączeniu ww. jednostek możliwe będzie wprowadzenie kolejnych zmian związanych z opracowaniem programów kształcenia podyplomowego, tworzenie wspólnych programów uwzględniających aktualne treści poparte wynikami badań naukowych dla budowania zespołów terapeutycznych wzajemnie uzupełniających się w realizacji procesu terapeutycznego.