Czy niepubliczny zakład opieki zdrowotnej może ubiegać się o dotacje z budżetu samorządu terytorialnego z art. 55 lub 54 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, np. na remonty inwestycje zakup sprzętu medycznego?
Czy taką możliwość potwierdzają jakieś orzeczenia WSA lub NSA?
Przepisy art. 54 i 55 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) – dalej u.z.o.z. stanowią podstawę przekazywania dotacji nie dla niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, ale dla samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.
Przepisy nie stanowią podstawy przekazywania przez samorząd terytorialny dotacji niepublicznym zakładom opieki zdrowotnej.
Przepisy art. 54 i 55 u.z.o.z. stanowią jednostkę redakcyjną rozdziału 4 ustawy – Zasady gospodarki publicznych zakładów opieki zdrowotnej Działu II – Publiczne zakłady opieki zdrowotnej. Nadto same przepisy powołane w pytaniu posługują się pojęciem "samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej", "zakład opieki zdrowotnej prowadzony w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej".
Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 1 lipca 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków przekazywania samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej środków na realizację programów zdrowotnych i programu Zintegrowane Ratownictwo Medyczne (Dz. U. Nr 131, poz. 1099), wydanego w oparciu o przepis art. 54 ust. 5 u.z.o.z., rozporządzenie określa przekazywanie środków publicznych samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej. Nadto należy zauważyć, że brak zarówno w ustawie – jej przede wszystkim dziale I – Przepisy wspólne – odesłania w przypadku innych zakładów opieki zdrowotnej do przepisów art. 54 i 55 u.z.o.z. Powyższe oznacza, że brak jest możliwości przekazywania przez samorządy terytorialne w oparciu o art. 54 i 55 u.z.o.z. dotacji dla niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Izabela Klisowska
Czy taką możliwość potwierdzają jakieś orzeczenia WSA lub NSA?
Przepisy art. 54 i 55 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) – dalej u.z.o.z. stanowią podstawę przekazywania dotacji nie dla niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, ale dla samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.
Przepisy nie stanowią podstawy przekazywania przez samorząd terytorialny dotacji niepublicznym zakładom opieki zdrowotnej.
Przepisy art. 54 i 55 u.z.o.z. stanowią jednostkę redakcyjną rozdziału 4 ustawy – Zasady gospodarki publicznych zakładów opieki zdrowotnej Działu II – Publiczne zakłady opieki zdrowotnej. Nadto same przepisy powołane w pytaniu posługują się pojęciem "samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej", "zakład opieki zdrowotnej prowadzony w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej".
Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 1 lipca 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków przekazywania samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej środków na realizację programów zdrowotnych i programu Zintegrowane Ratownictwo Medyczne (Dz. U. Nr 131, poz. 1099), wydanego w oparciu o przepis art. 54 ust. 5 u.z.o.z., rozporządzenie określa przekazywanie środków publicznych samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej. Nadto należy zauważyć, że brak zarówno w ustawie – jej przede wszystkim dziale I – Przepisy wspólne – odesłania w przypadku innych zakładów opieki zdrowotnej do przepisów art. 54 i 55 u.z.o.z. Powyższe oznacza, że brak jest możliwości przekazywania przez samorządy terytorialne w oparciu o art. 54 i 55 u.z.o.z. dotacji dla niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Izabela Klisowska