To kolejne posunięcie australijskich władz w prowadzonej przez nie kampanii antynikotynowej polega także na zmniejszeniu "wizualnej atrakcyjności" opakowań papierosów poprzez wprowadzenie obowiązkowych norm dotyczących ich wyglądu: wszystkie opakowania będą odtąd w jednym kolorze - oliwkowym, a informacja o nazwie danego gatunku powinna być wydrukowana niewielkimi jednakowymi literkami.
Na opakowaniach papierosów w myśl nowego zarządzenia muszą znaleźć się "obrazki" ilustrujące szkodliwość tytoniu. Na froncie opakowania powinny zajmować 75 proc. jego powierzchni, a na odwrocie - 90 proc.
"To będzie ostatnie tchnienie konającego przemysłu" - skomentowała zarządzenie australijska minister zdrowia Tanya Plibersek.
Rząd w Canberze nasila z każdym rokiem walkę z nikotynizmem, ponieważ na choroby wywołane przez ten nałóg umiera co roku 15 000 Australijczyków, a leczenie tych chorób kosztuje rocznie państwo australijskie 31 miliardów dolarów.
Opakowania papierosów i cygar stanowiły ostatnie miejsce, na którym przemysł tytoniowy mógł reklamować w Australii swoje wyroby. Już w 1967 r. Australia wprowadziła zakaz ich reklamowania w radio i telewizji, a w 1989 r. - w gazetach.
W 1992 r. wprowadzono zakaz reklamowania firm tytoniowych jako sponsorów zawodów sportowych i innych imprez.