W kolejnej wersji założeń do projektu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Ministerstwo Środowiska rekomenduje rozwiązania, które mają wzmocnić kontrolę gmin nad systemem gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym nadzór nad firmami odbierającymi odpady komunalne.
Osobne przetargi na odbiór i zagospodarowanie odpadów
Wśród propozycji jest, oprotestowane wcześniej przez samorządowców, wprowadzenie konieczności rozłącznego ogłaszania i przeprowadzania przetargu na odbiór i na zagospodarowanie odpadów komunalnych jako sposób na zapobieganie nielegalnym praktykom podmiotów wyłonionych przez gminy w drodze przetargu. - Obowiązek rozdzielenia przetargów wiąże się z praktycznie dwukrotnym wydłużeniem procedury wyboru firmy odbierającej odpady – uważa Jadwiga Łaszewska, kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miasta Józefowa.
Zobacz procedury w LEX:
Zorganizowanie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości >
Również, jak podkreślał wcześniej Związek Gmin Wiejskich RP, takie regulacje ustawowe są niezrozumiałe, bo dotychczas gminy z powodzeniem, w zależności od lokalnych uwarunkowań, same decydowały o tym, czy przeprowadzą odrębne przetargi na odbiór i na zagospodarowanie odpadów, czy też przeprowadzą jedno łączne postępowanie na kompleksową usługę odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych.
Resort chce też uniemożliwienia ryczałtowego rozliczania się pomiędzy gminą a podmiotem odbierającym odpady komunalne, np. przez określenie płatności przez gminy za odbiór odpadów wyłącznie w odniesieniu do masy odpadów przekazanych do przetwarzania.
Czytaj też: Rozdzielenie przetargów odpadowych zwiększy biurokrację i koszty>>
Dwukrotność została
Ministerstwo chce zwiększenia zachęty do selektywnego zbierania odpadów komunalnych m.in. przez urealnienie różnicy między stawką opłaty za odbieranie odpadów zebranych selektywnie i nieselektywnie. Żeby odzwierciedlić praktykę, która została wprowadzona w wielu samorządach, resort proponuje dwukrotność różnicy stawki pomiędzy opłatą za odbiór odpadów selektywnie zbieranych a zmieszanych.
MŚ proponuje też zmiany w zakresie zasad ustalania stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. Stała opłata ma wynieść nie więcej niż 10 proc. przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem, czyli ok. 160 zł.
Ministerstwo chce też wprowadzenia maksymalnej stawki za odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają te odpady – 3,2 proc. przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego ogółem na 1 osobę. Przykładowo za pojemnik 1100 l będzie to 51,10 zł. Oddzielnie ma być określona stawka dla worka.
Czytaj też: Ochrona danych ważna także przy zbiórce odpadów>>
Ograniczenie wzrostu cen za gospodarowanie odpadami
Resort proponuje wprowadzenie mechanizmów mających na celu ograniczenie wzrostu cen za gospodarowanie odpadami. Byłoby to zniesienie obowiązku regionalizacji w zakresie zagospodarowywania bioodpadów, zmieszanych odpadów oraz pozostałości z sortowania i z procesów mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych, przeznaczonych do składowania. Informacje o instalacjach do przetwarzania odpadów komunalnych będą znajdować się na BIP urzędu marszałkowskiego a nie w uchwale ws. wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.
Umożliwione ma być łatwiejsze powstawanie instalacji – warunkiem uzyskania decyzji dotyczących lokalizacji, budowy i przetwarzania odpadów nie będzie uwzględnienie tej instalacji w wojewódzkim planie gospodarki odpadami. Ponadto gminy mają mieć możliwość stosowania łącznie różnych kryteriów różnicujących stawki opłat.
Zobacz w LEX: Uchwała o wyborze metody ustalenia stawki i o stawce opłat za odbiór odpadów komunalnych >
Gmina będzie też mogła stosować dopłaty ze środków własnych pochodzących ze sprzedaży surowców do stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w części dotyczącej gospodarstw domowych.
Według dr. Artura K. Modrzejewskiego z Zakładu Prawa Ochrony Środowiska i Nauki Administracji Publicznej Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, ryzykowne jest przyjęcie tego założenia, bo system powinien się bilansować. - Każde założenie, że system będzie dofinansowany ze środków własnych gminy, negatywnie w przyszłości może wpłynąć na funkcjonowanie systemu, raz obniżone stawki – poprzez zastosowanie dopłat – trudno będzie przywrócić na właściwy poziom - podkreśla.
Więcej o założeniach zmiany do ustawy można przeczytać tutaj>>
Zobacz w LEX:
Czy sklep sprzedający tonery drukarskie ma obowiązek przyjmowania opakowań po zużytych tonerach? >
Cena promocyjna: 99 zł
|Cena regularna: 99 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.