Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej.
Skarżący zakwestionował podawanie adresu zamieszkania
Akt ten został zaskarżony. W piśmie wskazano, że zgodnie z uchwałą, wniosek uruchamiający inicjatywę powinien zawierać wykaz uwzględniający dane mieszkańców popierających zgłaszany projekt, w tym ich adresy zamieszkania. Skarżący twierdził, że imię, nazwisko i numer PESEL oraz podpis były wystarczające dla ustalenia czy dana osoba jest mieszkańcem gminy i jest uprawniona do poparcia inicjatywy. Tym samym wymóg wskazania dokładnego adresu zamieszkania nie był potrzebny. W ocenie skarżącego, osoby skłonne do poparcia inicjatywy niekoniecznie chcą dzielić się adresem zamieszkania z osobami prowadzącymi zbiórkę podpisów, komitetem inicjatywy uchwałodawczej oraz szerokim kręgiem osób na urzędowym etapie procedury. Wójt nie zgodził się z tymi zarzutami i wniósł o oddalenie skargi.
Wymóg był prawnie uzasadniony
Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, który wskazał, że zgodnie z art. 41a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej jako: ustawa), poparcie dla obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej może zostać udzielone wyłącznie przez mieszkańców danej gminy. Natomiast rada gminy posiadała upoważnienie ustawowe do określenia formalnych wymogów, jakim musiały odpowiadać składane projekty. Sąd podkreślił, że podawanie, przez samych zainteresowanych, ich adresów zamieszkania było uzasadnione celami i wymogami wynikającymi z ustawy. Ponadto oceniono, że skoro popierający inicjatywę uchwałodawczą mieszkańcy gminy podpisują się pod projektem zmian prawa miejscowego, to ich dane jako osób inicjujących zmiany prawa w sferze obowiązków publicznoprawnych, powinny być znane pozostałym członkom wspólnoty samorządowej.
Cena promocyjna: 53.1 zł
|Cena regularna: 59 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 44.25 zł
Zbieranie adresów zamieszkania było niezbędne
WSA uznał, że przepisy RODO umożliwiają zbierane danych osobowym w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach. W tym kontekście należy wskazać, że zgodnie art. 6 ust. 1 pkt c RODO, przetwarzanie danych osobowych jest zgodne z prawem gdy jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze. Sąd podkreślił, że do udzielenia poparcia obywatelskiej inicjatywie uchwałodawczej uprawnieni są wyłącznie mieszkańcy gminy. Tym samym zbieranie i gromadzenie ich adresów zamieszkania jest niezbędne do realizacji obowiązku prawnego administratora danych, w celu zapewnienia prawidłowego wykonywania art. 41a ustawy o samorządzie gminnym. Sporny zapis w uchwale mieścił się również w zakresie upoważnienia ustawowego dla rady gminy do określenia wymogów formalnych składanych projektów uchwałodawczych. Mając powyższe na uwadze, WSA oddalił skargę.
Wyrok WSA w Krakowie z 16 stycznia 2025 r., sygn. akt III SA/Kr 1326/24, nieprawomocny
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.