Nowelizacja projektu rozporządzenia Rady Ministrów z 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zakłada, że wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie wyboru oraz powołania w samorządach mogą wzrosnąć maksymalnie o około 5 procent. Wzrosną też stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Zmiany będą obowiązywać od 1 stycznia 2025 r., pracownicy samorządowi dostaną wyrównanie. Więcej o szczegółach propozycji w: Tak mają wyglądać podwyżki dla pracowników samorządowych.
Coraz większe spłaszczenie wynagrodzeń
Negatywnie propozycje ocenił Związek Powiatów Polskich. Podnosi, że propozycja ministerstwa coraz bardziej spłaszcza wynagrodzenia w jednostkach samorządu terytorialnego. Związek przypomina, że w 2009 r., kiedy weszło w życie pierwsze rozporządzenie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę do aktualnie obowiązującej ustawy o pracownikach samorządowych to:
- minimalne wynagrodzenie za pracę wynosiło 1276 zł,
- przeciętne wynagrodzenie 3103 zł,
- minimalne wynagrodzenie pracownika samorządowego w I kategorii zaszeregowania wynosiło 1100 zł,
- w XXII (najwyższej) 3000 zł.
Różnica między pierwszym a ostatnim stopniem zaszeregowania była trzykrotna. Związek porównuje to z obecnymi wartościami w 2025 r.:
- minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4666 zł,
- przeciętne wynagrodzenie w 2024 roku wyniosło 8181,72 zł (w 2025 r. będzie wyższe),
- stawki z projektu rozporządzenia w pierwszej kategorii zaszeregowania wynoszą 4666 zł,
- w najwyższej XX kategorii zaszeregowania - 6510 zł.
- Na przestrzeni lat widać wyraźnie, że poziom minimalnych wynagrodzeń pracowników samorządowych nie nadąża ani za płacą minimalną, ani za przeciętnymi zarobkami – wskazuje w opinii Związek Powiatów Polskich.
Czytaj w LEX: Składniki wynagradzania pracowników samorządowych >
Podwyżka o 40 zł nie motywuje
ZPP podkreśla dramatyczne spłaszczenie wysokości minimalnego wynagrodzenia pomiędzy pracownikami o najniższych i najwyższych kwalifikacjach. Wylicza, że:
- różnica między I a II kategorią zaszeregowania to 14 zł,
- różnice między stawkami od II do X kategorii zaszeregowania to 30 zł,
- od X do XII kategorii zaszeregowania to 40 zł.
W praktyce oznacza to, że minimalne wynagrodzenie większości urzędników samorządowych właściwie zostaje zrównane z wynagrodzeniem pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi. Tak ukształtowane kwoty minimalnego wynagrodzenia zasadniczego przestają pełnić jakąkolwiek funkcję regulującą. Związek wskazuje, że zgodnie z najnowszymi dostępnymi danymi (rok 2023) przeciętne wynagrodzenie w administracji samorządu terytorialnego wyniosło 7407,45 zł – co jednoznacznie pokazuje, że pracodawcy samorządowi muszą proponować – zwłaszcza w kategoriach zaszeregowania od V w górę – wynagrodzenie znacznie wyższe niż zaproponowane wynagrodzenie minimalne.
- Projekt rozporządzenia wymusza natomiast podniesienie wynagrodzeń osób o najniższych kwalifikacjach przy możliwości zachowania obecnego poziomu wynagradzania pracowników na stanowiskach urzędniczych. Jest to idealny przepis na dalszy ferment wśród pracowników odpowiedzialnych za realizację ważnych zadań publicznych. Zaproponowany kształt projektu prowokuje do pytania – jaki rzeczywisty cel przyświeca jego autorom? Na pewno nie zagwarantowanie godnego wynagrodzenia urzędnikom samorządowym – pisze Andrzej Płonka, prezes Związku Powiatów Polskich
W opinii związku można odnieść wrażenie, „że tak ukształtowany projekt rozporządzenia ma zrealizować przede wszystkim potrzeby Ministerstwa Finansów, które dzięki temu może przyjmować wartości wynikające z rozporządzenia jako punkt odniesienia do przeprowadzania ocen skutków regulacji. To, że w większości kategorii zaszeregowań nie znajdzie się nikt, kto zgodzi się na zatrudnienie na minimalnych stawkach nie jest już wtedy problemem Ministerstwa Finansów, lecz jednostek samorządu terytorialnego”.
- Podobnie jak przeprowadzona z początkiem bieżącego roku „reforma” systemu dochodów jednostek samorządu terytorialnego jest zabezpieczeniem interesów Skarbu Państwa, a nie rzeczywistym wzmocnieniem finansowym podsektora samorządowego – umożliwiającym w szczególności odpowiednie wynagradzanie pracowników samorządowych – pisze Andrzej Płonka.
Zobacz w LEX: Wynagrodzenia pracowników samorządowych – dodatki do wynagrodzenia, regulamin wynagradzania >
Samorządowcy domagają się głębszych zmian
Niezależnie, od negatywnej opinii do zaproponowanego kształtu rozporządzenia ZPP podtrzymuje uwagę dotyczącą konieczności kompleksowego uregulowania spraw związanych z wynagradzaniem pracowników samorządowych poprzez:
- wyodrębnienie w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych w art. 4 ust. 2 obok stanowisk urzędniczych, stanowisk merytorycznych innych niż stanowiska urzędnicze,
- zmiany dotyczących zasad przyznawania dodatków za wieloletnią pracę, przyznawania nagrody jubileuszowej wyłącznie za pracę w sektorze publicznym
- scalenia tabeli stanowisk, która miejscami przypomina tabelę zawodów wymarłych i dawnych.
Szerzej o propozycjach zmian w wynagrodzeniach samorządowych pisaliśmy w tekście: Za dużo kategorii, za mało różnic – wynagrodzenia w samorządach do poprawy
Cena promocyjna: 50.69 zł
|Cena regularna: 169 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 50.69 zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.