Data wydania decyzji stanowi jeden z jej elementów wskazanych w art. 107 k.p.a. Pojęcia "wydania decyzji" nie należy jednak rozumieć jako fizycznego przekazania decyzji adresatowi, a tylko jako czynność procesową, kończącą proces decyzyjny oraz załatwiającą sprawę w rozumieniu art. 104 k.p.a. Datą wydania decyzji jest data jej podpisania przez osobę upoważnioną do jej wydania, przy czym w razie wątpliwości, za datę podpisania przyjmuje się datę umieszczoną na decyzji. Wskazanie daty dziennej wydania decyzji jest istotne dla określenia dnia według którego ocenia się stan faktyczny i prawny sprawy, a także inne zdarzenia przesądzające o prawidłowości decyzji tj. o stanie przedawnienia dochodzenia uprawnień lub nałożenia obowiązku, czy wykluczenia przesłanek wznowienia postępowania.

Zobacz PROCEDURY w LEX:

 

Nieprawidłowa data wydania decyzji

Nieprawidłowa data wydania decyzji stanowi rażące naruszenie prawa, uzasadniające stwierdzenie nieważności tej decyzji (art. 156 par 1 pkt 2 k.p.a.). Jeżeli data wydania decyzji jest błędna, ale jest oczywiste, że stanowi to tylko błąd pisarski, dopuszczalne jest sprostowanie tego elementu decyzji w trybie art. 113 par 1 k.p.a. Brak oznaczenia daty dziennej decyzji nie stanowi zatem jej kwalifikowanej wady, jeżeli w konkretnym przypadku nie ma wątpliwości co do stanu prawnego przyjętego za postawę orzekania i przedziału czasowego, który uwzględniono przy ustalaniu okoliczności faktycznych sprawy. Mimo iż wydanie decyzji kończy czynności organu administracji, to nie można jeszcze wykluczyć zmiany treści rozstrzygnięcia. Skutki prawne wydania decyzji tj. związanie organu wydaną decyzją, są bowiem związane z jej doręczeniem lub ogłoszeniem.

Czytaj w LEX: Forma decyzji doręczanej stronie >>

Zobacz w LEX: Praktyczne aspekty wydawania decyzji administracyjnych >>

Niedoręczona decyzja nie wiąże strony

Wydana decyzja administracyjna wymaga zakomunikowania jej adresatom w formie określonej przepisami postępowania administracyjnego. Odbywa się to przez doręczenie w formie pisemnej albo przez ustne ogłoszenie, czyli przez zaznajomienie adresata z treścią decyzji (art. 109 par 1 i 2 k.p.a.). Decyzja administracyjna zaczyna funkcjonować w obrocie prawnym od momentu jej doręczenia (art. 110 k.p.a.). W zakresie doręczenia na piśmie decyzji datę doręczenia regulują przepisy o doręczeniach. Datą ogłoszenia decyzji w formie ustnej jest data wskazana w protokole przy podpisie strony. Przez doręczenie decyzji należy rozumieć doręczenie jej oryginału. Każda kopia decyzji, która zostaje doręczona stronom, musi być podpisana przez osobę (osoby) upoważnioną do wydania decyzji, przez co każdy egzemplarz jest decyzją na prawach oryginału. Nie ma podstaw do uznania, że w aktach sprawy można pozostawić oryginał wydanej decyzji, a stronie doręczyć tylko wypis lub odpis decyzji. Doręczenie uwierzytelnionej kopii decyzji ma jedynie walor informacyjny i nie wywiera skutku prawnego w postaci jej doręczenia w rozumieniu art. 109 par 1 k.p.a., związania nią organu czy wejścia jej do obrotu prawnego. Decyzja administracyjna wchodzi do obrotu prawnego wówczas, gdy została doręczona jakiemukolwiek podmiotowi zewnętrznemu (nawet gdy podmiot ten nie ma przymiotu strony postępowania w rozumieniu art. 28 k.p.a.). Decyzja wchodzi do obrotu tylko jeden raz. Nie jest zatem dopuszczalne ponowne poprawne dokonywanie doręczenia w miejsce wcześniejszego wadliwego. Nie jest też dopuszczalne ponowne dokonywanie tej czynności wobec stron pominiętych przy wcześniejszym akcie doręczenia.

Czytaj w LEX: Prawidłowa budowa decyzji administracyjnej >>

 

Konsekwencja skutecznego doręczenia decyzji

Moment skutecznego doręczenia decyzji stronie ma dwojakie znaczenie dla dalszego przebiegu postępowania administracyjnego. Z tą chwilą decyzja zaczyna wiązać organ, który ją wydał, a jednocześnie dopiero od tego momentu, decyzja może zostać zaskarżona we właściwy sposób. Od chwili doręczenia decyzji organ administracji publicznej nie może podejmować żadnych nowych czynności procesowych w sprawie rozstrzygniętej decyzją, ani tym bardziej, z własnej inicjatywy nie może wydać nowej decyzji w sprawie. Związanie własną decyzją ustaje w przypadkach, w których przepisy postępowania dopuszczają uchylenie, zmianę lub stwierdzenie nieważności decyzji. W odniesieniu do decyzji nieostatecznych dotyczy to przypadku wykonywania samokontroli w ramach postępowania odwoławczego, a decyzji ostatecznych na skutek działań podejmowanych z urzędu lub na wniosek stron w trybach nadzwyczajnych (np. stwierdzenia nieważności decyzji, wznowienia postępowania) albo też wskutek wniesienia skargi do sądu administracyjnego. Organ przestaje być związany decyzją, gdy zostanie stwierdzona nieważność tej decyzji, jeżeli zostanie ona uchylona, zmieniona lub gdy wygaśnie. Ustanie związania decyzją nie będzie jednak oznaczało, iż organ nie będzie związany skutkami prawnymi i faktycznymi wywołanymi przez tę decyzję w okresie jej obowiązywania. Organ administracji publicznej jest związany wydaną decyzją zarówno wtedy, gdy jest ona w jego przekonaniu poprawna, jak również wtedy, gdy dostrzegana jest jej wadliwość.

Czytaj w LEX: Następcze sporządzenie uzasadnienia decyzji administracyjnej >>

 

Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz
-30%

Zbigniew Kmieciak, Joanna Wegner, Maciej Wojtuń

Sprawdź  

Cena promocyjna: 209.3 zł

|

Cena regularna: 299 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 224.25 zł


Data wydania decyzji, a data doręczenia

Wydanie decyzji, a wprowadzenie jej do obrotu prawnego poprzez doręczenie (ogłoszenie) to dwa różne zjawiska. Co do zasady, data doręczenia decyzji powinna być późniejsza od daty jej wydania. Jeśli w sprawie mamy do czynienia z wielością stron, daty doręczenia decyzji poszczególnym z nich, mogą się różnić. Natomiast niezmienna będzie data wydania decyzji. Możliwa jest też sytuacja, gdy data wydania decyzji i data doręczenia będą się pokrywać. Będzie to mieć miejsce wtedy, gdy decyzja zostanie doręczona stronie w siedzibie organu administracji, w dniu wydania decyzji. Również w tym przypadku, czynność wydania i czynność doręczenia decyzji, będzie osobną czynnością, mającą miejsce w innym momencie. Identyczna będzie wyłącznie data dzienna tych czynności.

Zobacz też: Brak podpisu upoważnionego pracownika organu administracji na załączniku do decyzji administracyjnej - LINIA ORZECZNICZA w LEX >

Zobacz też: Brak wyraźnego oznaczenia adresata decyzji jako przesłanka jej wadliwości - LINIA ORZECZNICZA w LEX >