Z inicjatywą zmiany prawa wyszli posłowie Koalicji Obywatelskiej, Trzeciej Drogi oraz Lewicy. W czwartek projekt złożyli w Sejmie. Zaproponowana zmiana nadaje nowe brzmienie art. 13b ust 2a: „Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust., 2, a ustanowienie strefy płatnego parkowania może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska”.

Oznacza to rezygnację z dotychczasowego przepisu, który pozwalał na ustanowienie śródmiejskiej strefy parkowania tylko w miastach o liczbie ludności powyżej 100 tys. mieszkańców.

Czytaj w LEX: Opłata za postój pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania w soboty - uwagi na tle uchwały Rady Miasta Poznania >

 

Także w gminach i miasteczkach

Autorzy projektu uzasadniają, że miasta od wielu lat borykają się z nadmiernym natężeniem ruchu samochodowego. Argumentują, że napływ samochodów w szczycie sezonu i w weekendy sprawia, że powierzchnia zajęta przez samochody zaparkowane w centrach miast bywa większa niż całkowita powierzchnia dróg publicznych tego obszaru.

- Kierowcy w centrach miast wykorzystują do parkowania każdy wolny fragment przestrzeni, niszcząc przy tym zieleń miejską oraz uszkadzając niejednokrotnie zabytkową tkankę miejską. Tak duże natężenie ruchu to również istotne zanieczyszczenia środowiskowe, związane z emisją spalin samochodowych i hałasu – wskazano w uzasadnieniu do projektu.

Droższe parkowanie w strefie śródmiejskiej

Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 13 b ust 2a, śródmiejską strefę płatnego parkowania można, co do zasady, ustalić się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy w mieście o liczbie ludności powyżej 100 000 mieszkańców, jeżeli spełnione są określone prawem warunki, o którym mowa w art. 13b ust. 2, czyli tam gdzie już ustalono strefę płatnego parkowania, ale wprowadzenie takiej strefy może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska. Parkowanie w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania jest droższe.

W przypadku strefy płatnego parkowania wysokość opłaty za pierwszą godzinę postoju pojazdu samochodowego nie może przekroczyć 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia, w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. W śródmiejskiej strefie płatnego parkowania maksymalna wysokość opłat za pierwszą godzinę postoju pojazdu samochodowego może wynosić 0,45 proc. minimalnego wynagrodzenia.

Autorzy projektu przyznają, że rozszerzenie możliwości ustanowienia śródmiejskiej strefie płatnego także na mniejsze miasta, miasteczka i gminy może zwiększyć dochody własne jednostek samorządu terytorialnego. Wprowadzenie rozwiązania jest fakultatywne, więc trudno ocenić, ile samorządów z tego skorzysta. 

Czytaj w LEX: Ochrona danych osobowych przy pobieraniu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania >

Ulga dla miasteczek uzdrowiskowych

Postulat rozszerzenia prawa do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania samorządowcy formułowali już od dwóch lat. Podnoszono go wielokrotne w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Został zawarty w pakiecie spodziewanych rozwiązań prawnych przekazanych na początku listopada do MSWiA.

Według włodarzy obecne regulacje w nieuzasadniony sposób różnicują samorządy, bo obciążone nadmiernym ruchem samochodowym są nie tylko duże miasta, ale także niektóre mniejsze miejscowości, np. gminy uzdrowiskowe.

 

Nowość
Drogi publiczne. Komentarz
-20%

Cena promocyjna: 215.2 zł

|

Cena regularna: 269 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 242.1 zł