Zgromadzenie Związku Komunalnego Gmin Ziemi Lubartowskiej podjęło uchwałę o szczegółowym sposobie i zakresie świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ustaliło limit nieodpłatnie przyjmowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, oleje opadowe itd.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne, zużytych opon, tekstyliów oraz powstających w gospodarstwach opakowań po środkach ochrony roślin. Limit ten określono na 1 tonę na rok, na jeden adres zamieszkania, liczony łącznie dla wszystkich wymienionych rodzajów odpadów.
Wojewoda lubelski, rozstrzygnięciem nadzorczym z 13 października br. stwierdził, że regulacja ta w zakresie, jakim wprowadza limit nieodpłatnie przyjmowanych przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych "przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych" oraz "tekstyliów oraz powstających w gospodarstwach opakowań po środkach ochrony roślin" została podjęta z naruszeniem art. 6r ust 3a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Przepis ten, nie zezwala bowiem na ograniczenie ilości tych rodzajów odpadów komunalnych odbieranych w zamian za tzw. opłatę śmieciową. Regulacja ta stanowi natomiast, że ograniczenie ilości odpadów może być określone jedynie w odniesieniu do odpadów zielonych, zużytych opon, odpadów wielkogabarytowych oraz odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne.
Rozstrzygnięcie nadzorcze PN-II.4131.351.2017
Robert Horbaczewski