O zmianach szerzej mówił marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik. Jak wskazał, hałas w miastach stanowi coraz większy problem. Dlatego Sejmik Województwa Mazowieckiego we wtorek uchwalił nowy program ochrony środowiska przed hałasem dla woj. mazowieckiego. Obejmuje on duże miasta (powyżej 100 tys. mieszkańców), powiaty w obszarze metropolitarnym, drogi, koleje i lotniska. Zakłada diagnozę sytuacji, tj. analizę poziomu hałasu, i około 600 działań naprawczych, z czego około 30 w Warszawie. Wśród nich są: budowa ekranów akustycznych, wymiana nawierzchni dróg na cichą, wyprowadzenie ruchu poza miejsca zurbanizowane czy rozwój systemu monitorującego hałas, a dla ruchu powietrznego – ograniczenia lotów w porze nocnej czy zmiana kierunków startów i lądowań. Program wyznacza także partnerów działań, tj. GDDKiA, PKP Polskie Linie Kolejowe, Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich, władze miast i powiatów objętych działaniem programu. 

- Program opiera się na wskaźnikach zdrowotnych. Dotychczas odnosiliśmy się do wskaźników związanych z przekroczeniem dopuszczalnych norm hałasu. W tej chwili mówimy o wskaźnikach takich, jak liczba osób narażonych na znaczne uciążliwości hałasowe, zakłócenia snu oraz niedokrwienną chorobę serca wywołaną hałasem drogowym – powiedział dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami, Emisji i Pozwoleń Zintegrowanych w mazowieckim urzędzie marszałkowskim Marcin Podgórski.

Zobacz procedurę: Utworzenie programu ochrony środowiska przed hałasem >

Dodał, że uchwalony we wtorek program zastępuje pięć poprzednich, które osobno regulowały działania dotyczące dróg krajowych, wojewódzkich, tych w Siedlcach i w Ostrołęce, linii kolejowych i lotnisk. Skupia się na działaniach krótkoterminowych, których czas realizacji wynosi maksymalnie pięć lat.

Czytaj też: Światło w przestrzeni publicznej ma i ciemną stronę – potrzebne zmiany

Czytaj też w LEX: Wpływ strategicznych map hałasu na mpzp i decyzje o warunkach zabudowy >

 

Samochody na drogach krajowych głównym problemem 

Obecny na spotkaniu Piotr Książka, ekspert z Instytutu Ochrony Środowiska Państwowego Instytutu Badawczego, zwrócił uwagę na znaczenie pomiarów w procesie rozstrzygania skarg dotyczących hałasu. Sprawę pomiarów hałasu reguluje art. 118c Prawa ochrony środowiska, a za przeprowadzanie badań odpowiadają akredytowane laboratoria. Zaznaczył, że w ujęciu globalnym najwięcej skarg dotyczy przemysłowych źródeł hałasu.

Podstawowym źródłem hałasu na Mazowszu są samochody na drogach krajowych. Mieszkańcy zwracają uwagę przede wszystkim na obwodnicę południową Warszawy. Działania urzędu marszałkowskiego w tym zakresie określa nie tylko nowo przyjęty program, ale reguluje je też art. 362 Prawa ochrony środowiska, który pozwala na nałożenie na zarządzającego źródłem hałasu obowiązku dostosowania się do norm.

Sprawdź też w LEX: Czy istnieje obowiązek publikacji informacji o konsultacjach społecznych powiatowego programu ochrony środowiska przez gminy wchodzące w skład powiatu? >

Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje, że hałas jest drugim, po smogu, największym zagrożeniem środowiskowym dla zdrowia. Jest przyczyną bólu głowy, zaburzeń koncentracji i snu. Według raportu Europejskiej Agencji Środowiska (EEA "Hałas w Europie 2020") – odpowiada także za 12 tys. przedwczesnych zgonów rocznie w krajach Unii Europejskiej. (is/PAP)

Sprawdź też w LEX:

Czy prezydenci miast powyżej 100 tys mieszkańców mają obowiązek sporządzić Program Ochrony Środowiska Przed Hałasem dla danego miasta? >

Czy marszałek województwa zamieszcza w BIP strategiczne mapy hałasu przekazane przez zarządzających drogami, kolejami oraz prezydentów miast czy dopiero Program ochrony środowiska przed hałasem? >