Strona samorządowa pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jego systemowe rozwiązania uznając, że będzie to istotny krok w naprawie finansów samorządowych.
Planowane zmiany w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
Minister finansów Andrzej Domański zapowiedział:
- zwiększenie rezerwy subwencji ogólnej dla samorządów o 700 mln zł. Środki tej rezerwy mogą zostać przeznaczone na realizację postulatów jednostek samorządu terytorialnego w zakresie opieki społecznej i pieczy zastępczej;
- waloryzację tzw. „kwoty uzupełniającej” dla samorządów, przewidzianej w projekcie ustawy o dochodach. W tym zakresie wspólnie ze stroną samorządową zostanie wypracowany odpowiedni mechanizm;
- dokonanie już w 2026 r. przeglądu funkcjonowania reformy finansów samorządowych bazując na doświadczeniach roku 2025;
- przedłużenie do końca 2029 roku obowiązywania złagodzonych obecnie reguł fiskalnych dla jednostek samorządu terytorialnego ujętych w art. 242 i art. 243 ustawy o finansach publicznych;
- powołanie wspólnie z MSWiA specjalnego zespołu, który zajmie się przeglądem zadań zleconych i ich standaryzacją.
Czytaj też w LEX: Wykonanie budżetów przez jednostki samorządu terytorialnego w 2023 r. >
Minister Domański zadeklarował jednocześnie przekazanie jeszcze w tym roku dodatkowych 10 mld zł dla jednostek samorządu terytorialnego. Zaznaczył, że niezwykle istotne jest, aby finanse samorządów były silne, a jednostki samorządu terytorialnego odzyskały swoją sprawczość, także w kontekście prowadzonych działań inwestycyjnych.
Najważniejsze założenia reformy finansów jednostek samorządu terytorialnego
- wzmocnienie i ustabilizowanie finansów JST poprzez zwiększenie ich dochodów własnych;
- każdy samorząd będzie miał zagwarantowane wyższe dochody niż obecnie, tj. nie mniej niż 4 proc., ale nie więcej niż 10 proc.;
- zmniejszenie wpływów zmian podatkowych na dochody podatkowe JST;
- dochody podatników będą podstawą naliczania dochodów JST z udziału w PIT i CIT. Dochody JST nie będą zależały od zmian w systemie podatkowym, ale od tego, jakie dochody mają mieszkańcy;
- do bazy naliczania dochodów JST z udziału w PIT i CIT będą wliczane dochody z podatku zryczałtowanego od przychodów ewidencjonowanych;
- naliczanie potrzeb finansowych samorządów (takich jak potrzeby wyrównawcze, potrzeby oświatowe, potrzeby rozwojowe, potrzeby ekologiczne, potrzeby uzupełniające), zamiast obecnych części subwencji ogólnej;
- wydzielenie miast na prawach powiatu jako oddzielnej kategorii JST.
Zobacz również: Dochody z PIT i CIT - jakie zmiany czekają samorządy
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.