Grupa posłów zwróciła się do ministra spraw wewnętrznych i administracji z interpelacją dotyczącą transmitowania i nagrywania obrad organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego. Posłowie informują, że dochodzą do nich niepokojące sygnały, że transmisje obrad bywają przerywane podczas wypowiedzi radnych, szczególnie tych będących w opozycji. Fragmenty nagrań są także usuwane przed opublikowaniem ich w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej. Parlamentarzyści piszą także, że „pracownicy urzędów odpowiedzialni za transmitowanie i publikowanie obrad z reguły tłumaczą się wadami technicznymi urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk”.
Czytaj w LEX: Transmisja i utrwalanie obrad organu jednostki samorządu terytorialnego >
Zapytali więc ministra czy do resortu wpływają podobne zastrzeżenia związane z przerywaniem transmisji obrad podczas wypowiedzi radnych lub usuwaniem ich fragmentów przed udostępnieniem. A także jakie działania mogą podjąć radni, których wypowiedzi zostały przerwane lub usunięte w nagraniu z przebiegu obrad.
W odpowiedzi minister wskazał także na inne zagrożenia związane związane z transmisjami i nagrywaniem sesji rad.
Ministerstwo nie ma takich sygnałów
Resort informuje, że do ministerstwa nie wpływały zastrzeżenia związane z przerywaniem transmisji obrad organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego, podczas wypowiedzi radnych lub usuwaniem ich fragmentów przed udostępnieniem.
Jednocześnie przypomina, że zgodnie z art. 20 ust. 1b ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, w brzemieniu nadanym ustawą z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych obowiązek zapewnienia transmisji z obrad obejmuje wyłącznie rady gmin, powiatów i sejmiki województw. Nie dotyczy on komisji organów stanowiących, gdyż transmitowanie tych posiedzeń zostało wskazane jako możliwość, nie zaś jako prawny obowiązek.
MSWiA wskazuje, że transmisja obrad to ciąg czynności składający się na realizację porządku posiedzenia ustalonego przez przewodniczącego rady z ewentualnym udziałem samej rady. Obejmuje ona w szczególności wystąpienia wygłaszane podczas sesji organu stanowiącego (radnych, innych osób) oraz głosowania. Zarówno transmisja, jak i nagrania nie muszą odzwierciedlać udziału publiczności w sesji rady. Obowiązkiem publikacji są objęte te nagrania audiowizualne, które zostały wykonane w ramach utrwalania przebiegu sesji.
Czytaj też: Wchodzisz na sesję rady, będziesz w internecie>>
Nagrania nie mogą naruszać tajemnic
Resort podkreśla, że podczas obrad rady mogą być przedstawiane m.in. informacje prawnie chronione (np. informacje niejawne), obejmujące dobra osobiste osób fizycznych (np. wizerunek) i prawnych (np. tajemnica przedsiębiorstwa). Transmisja obrad i zamieszczanie ich nagrań na publicznie dostępnym nośniku stanowią formę udostępniania informacji publicznej.
Sprawdź w LEX: Przez jaki czas powinny być przechowywane w BIP i na stronie internetowej urzędu nagrania z obrad rady gminy? >
- Należy pamiętać, by nie udostępniać danych, które nie mają charakteru informacji publicznej, czyli takich, które nie dotyczą działalności organów władzy publicznej, procesu wykonywania zadań publicznych, wydatkowania publicznych środków finansowych i korzystania z publicznego majątku. Ponadto nie może wiązać się to z udostępnieniem informacji niejawnych, objętych tajemnicą ustawowo chronioną, dotyczących prywatności osoby fizycznej oraz tajemnicy przedsiębiorcy – podkreśla Paweł Szefernaker, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Sprawdź w LEX: Jakich danych osobowych w związku z obowiązkiem transmisji sesji rady gminy nie należy podawać podczas uczestnictwa w sesji? >
Wiceminister wskazuje, że w tych przypadkach jest niezbędne przerwanie transmisji obrad rady oraz anonimizacja nagrań przez wyłączenie dźwięku lub obrazu. Decyzja o konieczności przerwania transmisji obrad pozostaje we właściwości przewodniczącego rady, natomiast za ich anonimizację odpowiada osoba je udostępniająca. Jest to zazwyczaj pracownik komórki organizacyjnej urzędu obsługującej radę.
Sprawdź w LEX: Czy publikacja nagrania audiowizualnego z sesji rady powiatu zwalnia od obowiązku sporządzania i publikacji protokołu z obrad? >
Decyzja o przerwaniu transmisji obrad nie wymaga podjęcia formalnego aktu w tym zakresie.
Cena promocyjna: 103.2 zł
|Cena regularna: 129 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.