E-dowód to wielofunkcyjny dokument z warstwą elektroniczną, który będzie bezpłatnym i bezpiecznym narzędziem do komunikacji obywatela z administracją, służbą zdrowia i podmiotami komercyjnymi. Ma służyć do uwierzytelnienia w e-usługach administracji publicznej oraz do podpisywania dokumentów elektronicznych. 

 

Cena promocyjna: 95.2 zł

|

Cena regularna: 119 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Równocześnie jeśli dowód osobisty jest nadal ważny, nie trzeba go wymieniać. Proces wymiany dowodów będzie rozłożony na 10 lat i potrwa do 2029 r. Wymiana dotychczasowego dowodu osobistego na e-dowód będzie bezpłatna. Jeśli ktoś po prostu chce mieć e-dowód – może o niego zawnioskować, jako powód wskazując wymianę dowodu bez warstwy elektronicznej.

Czytaj: MC: E-dowody są bezpieczne>>

Online - 12 proc. wniosków

Dane Ministerstwa Cyfryzacji pokazują, że wnioski złożone online stanowią 12 proc. wszystkich, które wysłano. Reszta – załatwiona została w urzędzie. We wtorek - 5 marca w Rejestrze Dowodów Osobistych złożono 16 520 wniosków, 6 marca – 14 940, 7 marca – 13 680 a 8 marca tylko do godz. 10.00 kolejne 2 990. 

– Ten tydzień pokazał, że dobrze przygotowaliśmy się do wdrożenia e-dowodu. System nas nie zawiódł. Złożenie wniosku zajmowało średnio kilka minut – mówi wiceminister cyfryzacji Karol Okoński. – Stale czuwamy nad tym procesem. Dbamy o to, by przebiegał bez zakłóceń – dodaje wiceminister cyfryzacji.

Urzędnicy przeszkoleni, odbiór będzie sprawny? 

Pierwsze spersonalizowane, czyli gotowe do odbioru, dowody osobiste są już w urzędach. W przyszłym tygodniu trafią do rąk właścicieli. 

Bardzo nam zależy, aby odbiór nowego dowodu również przebiegał sprawnie. Urzędy zameldowały nam pełną gotowość. Mimo to, w związku z ogromnym zainteresowaniem e-dowodami, apelujemy do urzędników: raz jeszcze sprawdźcie, czy jesteście przygotowani na wzmożony ruch w punktach wydawania dowodów osobistych – apeluje Okoński. 

Czytaj też: E-dowody wkrótce, przerwy uniemożliwią wnioskowanie i odbiór dokumentów

I zapewnia, że w razie jakichkolwiek pytań do dyspozycji urzędników jest m.in. service desk Centralnego Ośrodka Informatyki. 

Przypomina, że przed wdrożeniem e-dowodu odpowiednie szkolenie przeszło 5 445 urzędników. Wszystkie urzędy - jak zapewnia - zakupiły odpowiednie czytniki umożliwiające m.in. nadanie kodów PIN przez obywateli przy odbiorze e-dowodu. To właśnie ten element może wydłużyć czas obsługi przy wydawaniu nowego dokumentu, bo swój PIN każdy musi wymyślić.