Projekt jest inicjatywą senackiej Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji i odpowiedzią na petycję skierowaną do Senatu przez osobę prywatną.

Autor petycji wnosi o zmianę przepisu, który mówi, że "rodzinny dom pomocy jest prowadzony na podstawie umowy zawartej przez osobę fizyczną albo organizację pożytku publicznego z gminą właściwą ze względu na miejsce położenia rodzinnego domu pomocy".
Prowadzi on rodzinny dom pomocy, który jest położony na terenie gminy L., umowę na usługi opiekuńcze zawarł z prezydentem miasta T., umowa wygasa z końcem 2020 r. W petycji wskazał, że w świetle obecnego przepisu jego działalność gospodarcza ulegnie likwidacji, gdyż gmina właściwa ze względu na miejsce położenia rodzinnego domu pomocy nie wyraża zainteresowania takimi usługami, w przeciwieństwie do pobliskiej gminy w T.

 


Zdaniem senatorów, zmiana przepisów umożliwiłaby prowadzenie rodzinnego domu pomocy na podstawie umowy zawartej przez osobę fizyczną lub organizację pożytku publicznego z gminą bez względu na miejsce położenia domu pomocy. Senacka komisja uznała, że warto wprowadzić możliwość podpisywania umów o prowadzenie rodzinnego domu pomocy również z gminą sąsiadującą z gminą właściwą dla położenia domu. - Ponieważ nie wszystkie gminy są zainteresowane podpisaniem umowy o prowadzenie rodzinnego domu pomocy z podmiotami wykazującymi taką inicjatywę na własnym terenie gminy, Komisja uznała, że przyjęcie takiej inicjatywy stanowi wyjście naprzeciw zapotrzebowaniu na usługi opiekuńcze i bytowe w tej formie - czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Czytaj: Raport: Domy pomocy społecznej wciąż potrzebują wsparcia>>