- Wejście w życie projektowanych zmian stanowi wyraz spełnienia oczekiwań środowiska zawodowego i strony społecznej. Zaproponowane rozwiązania stanowią natomiast kompromis pomiędzy oczekiwaniami strony społecznej a możliwościami finansowymi budżetu państwa – czytamy w założeniach przygotowanych w Ministerstwie Finansów.

Projekt nowelizacji tzw. ustawy zaopatrzeniowej otrzymał w wykazie numer UD216 (pełny tytuł: projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej).

Resort zapowiada, że proponowane regulacje wpłyną na zwiększenie wysługi emerytalnej, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy zaopatrzeniowej. Zastrzega jednak, że okresy wysługi nie będą ujęte przy ustalaniu prawa do emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Szczegółowy projekt ma zostać przyjęty przez rząd w III kwartale 2025 r.

Czytaj także: ​Produkcja prawa wyhamowała, ale legislacyjnych absurdów nie brakuje

Dla tych, którzy stracili na powstaniu KAS

Jak czytamy w założeniach, pierwsza zmiana ma na celu zniwelowanie negatywnych skutków wdrożenia reformy Krajowej Administracji Skarbowej z 2016 r., dotyczącej grupy funkcjonariuszy, którzy wobec braku złożenia propozycji pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej, przyjęli propozycję zatrudnienia. To zaś spowodowało utratę statusu funkcjonariusza, a tym samym wpłynęło na uprawnienia do emerytury mundurowej i świadczenia motywacyjnego.

Innymi słowy, chodzi o funkcjonariuszy, których stosunek służbowy przekształcił się w stosunek pracy na podstawie art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. - Funkcjonariusz mógł przyjąć propozycję pracy i jego stosunek służbowy przekształcał się w stosunek pracy albo odmówić przyjęcia tej propozycji i jego stosunek służbowy wygasał. Funkcjonariusz w związku z przyjęciem propozycji pracy, z dniem określonym w propozycji, stawał się pracownikiem cywilnym – czytamy w założeniach.

Projektodawca zauważa, że po reformie szczególna wiedza merytoryczna, doświadczenie zawodowe nabyte w okresie służby, a także posiadane kwalifikacje zawodowe byłych funkcjonariuszy zostały wykorzystane do zabezpieczenia prawidłowego funkcjonowania KAS w niektórych obszarach. Dodatkowo, niektórzy pracownicy, którzy pierwotnie wchodzili w skład omawianej grupy funkcjonariuszy, zostali następnie przeniesieni – z inicjatywy kierownictwa lub na swój wniosek - do służby w Służbie Celno-Skarbowej, w trybie art. 150 ustawy o KAS.

Projektowane przepisy pozwolą zaliczyć jako okres równorzędny ze służbą okres zatrudnienia w jednostce organizacyjnej KAS w przypadku funkcjonariusza, którego stosunek służbowy przekształcił się w stosunek pracy i który następnie został przeniesiony do pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej.

- Dzięki zaliczeniu ww. okresu do wysługi emerytalnej, świadczenie emerytalne funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej będzie uwzględniało również okres zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych KAS, który nastąpił po przyjęciu przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej propozycji zatrudnienia, złożonych przez kierowników jednostek organizacyjnych KAS, w wymiarze łącznym nie większym niż 7 lat – precyzuje ministerstwo.

MF zapowiada również, że zaproponowana zostanie nowa regulacja, która pozwoli - w przypadku ponownego przyjęcia emeryta do służby w Służbie Celno-Skarbowej - na ponowne ustalenie wysokości emerytury. Odbyłoby się to przez doliczenie nieuwzględnionych w wymiarze świadczenia okresów równorzędnych ze służbą, tj. okresu zatrudnienia w jednostce organizacyjnej KAS w przypadku funkcjonariusza, którego stosunek służbowy przekształcił się w stosunek pracy i który został następnie przeniesiony do pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej.

- Warunkiem takiego zaliczenia byłoby pełnienie służby przez nieprzerwany okres co najmniej 12 miesięcy oraz złożenie wniosku przez emeryta po zakończeniu służby – czytamy.

Reforma WKS z 2003 r.

Druga grupa zmian dotyczy pracowników Służby Celnej, których sytuacja zawodowa zmieniła się na skutek wejścia w życie we wrześniu 2003 r. ustawy o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.

Niektóre zadania przypisane Służbie Celnej mogli wykonywać zarówno pracownicy, jak i funkcjonariusze celni. Projektodawca uznał więc, że okresy zatrudnienia przy wykonywaniu ww. zadań powinny być potraktowane jako okresy równorzędne ze służbą. - Będą to mogły być okresy przy wykonywaniu zadań od 1 września 2003 r. do 30 czerwca 2010 r. – doprecyzował.

Nowe przepisy pozwolą uwzględnić – jako okres równorzędny ze służbą – czas pracy w Służbie Celnej dla członków korpusu służby cywilnej, którzy od 1 września 2003 r. wykonywali zadania przypisane tej służbie i których stosunki pracy zostały następnie przekształcone w stosunki służbowe.