Posłowie Zjednoczonej Prawicy przed rozpadem koalicji mieli 232 mandaty - z tego 11 należy do posłów wchodzących w skład partii Jarosława Gowina. Oznacza to, że teraz mają 221 mandatów, co nie daje im większości. Aby ją zdobyć będą musieli poszukać sobie sojuszników w innych kołach poselskich. Pomocy szukać będą wśród posłów niezrzeszonych (5 mandatów), posłów Kukiz'15 (4 mandaty). W niektórych kwestiach być może uda się im porozumieć z Konfederacją (11 mandatów), ale tak, czy inaczej większość wisi na włosku, co jednak nie oznacza wcale rychłego rozpadu Sejmu.

Jarosław Gowin już nie jest wicepremierem i ministrem>>

 

Konstytucyjne zasady restrykcyjne

Kwestię skrócenia Sejmu reguluje art. 98 ust. 3 Konstytucji - Sejm może skrócić swoją kadencję uchwałą podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby posłów - oznacza to, że potrzebne będzie 307 głosów. Skrócenie kadencji Sejmu oznacza jednoczesne skrócenie kadencji Senatu.  Po samorozwiązaniu się Sejmu Prezydent RP zarządza wybory i wyznacza ich datę na dzień przypadający nie później niż w ciągu 45 dni od dnia przegłosowania skrócenia kadencji Sejmu.

 

 


 

W ściśle określonych przypadkach do rozwiązania Sejmu doprowadzić może Prezydent - fakultatywnie jeżeli w ciągu 4 miesięcy od dnia przedłożenia Sejmowi projektu ustawy budżetowej nie zostanie ona przedstawiona Prezydentowi Rzeczypospolitej do podpisu. Obligatoryjnie decyzję o skróceniu kadencji parlamentu Prezydent podejmie w razie kolejnego nieudzielenia Radzie Ministrów wotum zaufania (gdy nie uda się to za pierwszym i za drugim razem).

Według art. 155 Konstytucji w razie niepowołania Rady Ministrów w trybie art. 154 ust. 3 (wyłonienie przez Sejm bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów) Prezydent Rzeczypospolitej w ciągu 14 dni powołuje Prezesa Rady Ministrów i na jego wniosek pozostałych członków Rady Ministrów oraz odbiera od nich przysięgę. Sejm w ciągu 14 dni od dnia powołania Rady Ministrów przez Prezydenta Rzeczypospolitej udziela jej wotum zaufania większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Jeżeli się to nie uda, Prezydent skraca kadencję Sejmu.

 

Konstruktywne wotum nieufności

W to, że zbierze się 307 posłów chcących dokonać rozwiązania Sejmu, uwierzyć raczej trudno. Małe szanse ma też raczej przegłosowanie wotum nieufności wobec rządu, bo w tym wypadku wszystkie partie opozycyjne musiałyby się zjednoczyć i wskazać nowego premiera.

Według art. 158 Konstytucji Sejm wyraża Radzie Ministrów wotum nieufności większością ustawowej liczby posłów na wniosek zgłoszony przez co najmniej 46 posłów i wskazujący imiennie kandydata na Prezesa Rady Ministrów. Jeżeli uchwała została przyjęta przez Sejm, Prezydent Rzeczypospolitej przyjmuje dymisję Rady Ministrów i powołuje wybranego przez Sejm nowego Prezesa Rady Ministrów, a na jego wniosek pozostałych członków Rady Ministrów oraz odbiera od nich przysięgę. Wniosek o podjęcie uchwały może być poddany pod głosowanie nie wcześniej niż po upływie 7 dni od dnia jego zgłoszenia. Powtórny wniosek może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia zgłoszenia poprzedniego wniosku. Powtórny wniosek może być zgłoszony przed upływem 3 miesięcy, jeżeli wystąpi z nim co najmniej 115 posłów.