W poradniku Centrum Informacji Konsumenckiej (CIK) można znaleźć praktyczne wskazówki, jak chronić siebie, swoich bliskich i swój majątek, korzystając z usług telekomunikacyjnych w trakcie podróży i wypoczynku. Można w nim przeczytać m.in. o tym:

  • Kiedy usługi w roamingu są płatne?
  • Czy oddzwanianie na nieznane numery jest bezpieczne? 
  • Czy wakacyjna burza może uszkodzić urządzenia w domu? 
  • Czy hotelowe Wi-Fi jest bezpieczne? 
  • Czy fotorelacje z wakacji są bezpieczne?

Jak zaznacza CIK, wakacje to czas odpoczynku, relaksu i przygód. Jednak w dobie cyfryzacji i potrzeby bycia online, dbanie o swoją prywatność i bezpieczeństwo online stało się kluczowe, szczególnie podczas wakacyjnych wojaży, gdy często korzystamy z nieznanych sieci Wi-Fi i dzielimy się wrażeniami z podróży w mediach społecznościowych. 

Fałszywe mieszkania - co należy sprawdzać 

Wakacyjne oszustwa w internecie często dotyczą fałszywych rezerwacji mieszkań. Jak wskazuje CIK, zdarzały się np. przypadki wysyłki maili do klientów znanego portalu z informacją o konieczności podania dodatkowych danych niezbędnych do potwierdzenia rezerwacji czy konieczności dopłaty. Oszuści bazowali na strachu i pośpiechu, gdyż w spreparowanej wiadomości pojawia się informacja, że w przypadku braku działania rezerwacja zostanie odwołana. W rzeczywistości podesłany link przenosił na fałszywą stronę internetową, na której oszuści wyłudzają dane osobowe oraz dane kart płatniczych. Jak nie dać się oszukać? Należy przede wszystkim sprawdzać adres, z którego przyszła wiadomość. Warto skontaktować się z wynajmującym w inny sposób, np. telefonicznie, nie tylko za pomocą wiadomości. Trzeba też zachować nieufność w stosunku do wyjątkowo niskich cen, bo mogą być oszustwem. Zawsze należy sprawdzać, czy podany adres nieruchomości faktycznie istnieje, a także szukać opinii o danym miejscu i wynajmującym. 

Poradnik można pobrać TUTAJ.