- W lipcu ubiegłego roku Prezes UOKiK wszczął postępowanie, stawiając zarzuty platformie sprzedażowej Zalando. Dotyczyły one m.in. nieprzekazania informacji o statusie sprzedających na platformie w sposób wymagany przepisami. Klienci mogą na niej kupić nie tylko produkty od samego Zalando, ale też partnerów platformy, o czym nie byli odpowiednio informowani. Nie mogli mieć pewności, że kupują dany produkt od przedsiębiorcy, a w konsekwencji, czy przy zakupie przysługują im wszystkie prawa wynikające z tego faktu – wskazał w środowym komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Klientom brakowało jasnych informacji

Urząd dodał, że brakowało także jasnych informacji o tym, jaki jest podział obowiązków związanych z realizacją umowy między platformą a wystawiającym ofertę partnerem. W komunikacie przypomniano, że klienci mogli mieć problem z ustaleniem do kogo kierować reklamację, kogo informować o odstąpieniu o zakupu, ani do kogo wysłać zwracany towar. W efekcie – poinformował urząd – prezes UOKiK wydał decyzję, w której zobowiązał Zalando do wprowadzenia zmian na swoich stronach w związku z obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z dyrektywy Omnibus.

 

Specjalny voucher od Zalando

- Poza zmianami na stronie, spółka przyzna wszystkim konsumentom, którzy kupili w serwisie Zalando produkty od jego partnerów w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia wykonania zobowiązania, voucher w wysokości 40 zł. Będzie on mógł być wykorzystany w ciągu sześciu miesięcy na zakupy produktów sprzedawanych przez Zalando (w tym uprzednio przecenionych), z wyłączeniem produktów sprzedawanych przez partnerów. Spółka przekaże informację o przyznaniu vouchera za pośrednictwem poczty elektronicznej – wyjaśniono w komunikacie.

UOKiK przypomniał, że Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 r. Od tego momentu urząd monitoruje jak internetowe platformy handlowe dostosowały się do nowych obowiązków.

Zobacz również: Problemy handlu z przepisami dyrektywy Omnibus