Patrycja Rojek-Socha: Panie Prezesie, dlaczego Adwokatura potrzebuje w tym momencie zmiany swojej ustawy?
Przemysław Rosati: Zacznijmy od tego, że jednym z głównych celów zaproponowanych przez nas zmian jest umożliwienie samorządowi sprawnego działania. Ustawa nie była od dłuższego czasu nowelizowana. Szereg aspektów funkcjonowania samorządu, w ramach jego bieżącej pracy, wymaga doprecyzowania i usprawnienia, by mógł realizować swoje zadania. Jednym z punktów jest także doprecyzowanie, czym jest świadczenie pomocy prawnej.
Czytaj: Adwokaci chcą, by ich ustawa pomogła w batalii z kancelariami odszkodowawczymi>>
To przypomnę, chodzi m.in. o dodanie, że zawodowe wykonywanie czynności związanych ze świadczeniem pomocy prawnej jest zastrzeżone wyłącznie dla podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy.
I jest to zgodne z systemowym rozwiązaniem, które jest stosowane obecnie w innych zawodach. Myślę np. o doradcach podatkowych, którzy mają zakreślony przedmiot swojej działalności, a także określone konsekwencje za naruszenie przez inne podmioty, tego co ustawodawca zastrzega do ich kompetencji. To samo jest w ustawie o doradcach restrukturyzacyjnych.
Czy to jest rozwiązanie, które ma pomóc do momentu wejścia w życie regulacji rozwiązującej problem z kancelariami odszkodowawczymi? Projekt NRA, autorstwa Pana Prezesa, zakłada pomoc prawną tylko od wykwalifikowanych prawników.
Prace nad tą ustawą trwają. Mam nadzieję, że zostanie ostatecznie przyjęta, ale i tak będzie to wymagało zmian w ustawach ustrojowych. Jest też deklaracja ze strony ministerstwa, że to dobry kierunek zmian. Takie rozwiązanie, by pomoc prawną świadczyli ci, którzy się na tym znają, jest w interesie wszystkich obywateli. Adwokaci, radcy prawni mają do tego przygotowanie i stosowne kompetencje, potwierdzone zdanym egzaminem państwowym, wpisem na listę i przynależnością do samorządu, który sprawuje nadzór nad wykonywaniem zawodu adwokata w interesie publicznym. To, co proponujemy teraz, będzie porządkowało te kwestie na początkowym etapie. Mam nadzieje, że radcy również będą zwolennikami takiego rozwiązania. Wiem, że wyrażają wolę tego typu uregulowania, by dokonać pewnej harmonizacji systemu prawa. Powtórzę, w ustawie o doradcach podatkowych, ustawie o doradcach restrukturyzacyjnych są dokładnie takie same rozwiązania i nikt nie widzi w tym problemu.
Cena promocyjna: 269.09 zł
|Cena regularna: 299 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 224.25 zł
Projekt reguluje też m.in. kwestie działania samorządu.
Tak, chodzi o wewnętrzne kwestie dotyczące funkcjonowania samorządu począwszy od zasad podejmowania uchwał, posiedzeń zdalnych, precyzujemy, jak powinny wyglądać od strony formalnej decyzje podejmowane przez władze Adwokatury. Rozstrzygamy także od strony praktycznej kwestie związane z możliwością i podstawy zawieszania adwokatów nieregulujących składek samorządowych. I to jest pomyślane w interesie ogółu adwokatów, którzy je uczciwie płacą, by samorząd mógł funkcjonować i realizować swoje zadania wskazane w ustawie. Nasza propozycja doprecyzowuje też kompetencje NRA, myślę tutaj przede wszystkim o wprowadzeniu możliwości określenia zryczałtowanej opłaty za czynności okręgowych rad adwokackich związane z dokonywaniem wpisów na listy adwokatów i aplikantów adwokackich, a także możliwości uchwalania Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Celowo podaję te dwa przykłady, bo to nastręczało naprawdę dużo problemów, na przestrzeni ostatnich 10 lat.
Czytaj: Adwokat wydalony z zawodu przed rozpoznaniem kasacji - jest projekt NRA>>
Czytaj w LEX: Prawo jednostki do nieodpłatnej pomocy prawnej > >
Ściągalność stawek jest problemem?
Są takie momenty, kiedy zaczyna to być problemem i to wieloaspektowym. Z jednej strony generuje koszty, związane z koniecznością ściągnięcia zaległości, z drugiej strony powoduje, że w sytuacji, gdy w budżetach izb zaczyna brakować środków, analizowane są np. scenariusze zwiększenia składek. Najczęściej są to te same nazwiska. I choć problem nie jest powszechny, jest istotny z punktu widzenia budżetów izb adwokackich. W naszym wspólnym interesie jest wprowadzanie takich rozwiązań, które będą uszczelniać system.
Proponowane jest również rozszerzenie listy podmiotów z dostępem do rejestru adwokatów.
Konkretnie Krajowa Administracja Skarbowa będzie miała tak jak sądy i prokuratury dostęp do rejestru adwokatów po to, aby móc weryfikować uprawnienia zawodowe osób, które biorą udział w czynnościach procesowych prowadzonych na podstawie przepisów ordynacji podatkowej. To wychodzi naprzeciw pewności obrotu prawnego i możliwości sprawnego wykonywania zawodu adwokata.
Jakie zmiany proponowane są w zakresie postępowania dyscyplinarnego?
Po pierwsze, porządkujemy właściwość sądów dyscyplinarnych. Projekt proponuje też, aby zniknęło upomnienie dziekańskie, które nie jest rozwiązaniem szczęśliwie pomyślanym. Jest to rozwiązanie wręcz dysfunkcyjne, a nie wspierające możliwość realizacji nadzoru samorządu nad wykonywaniem zawodu przez adwokata czy aplikanta adwokackiego. Proponujemy też kadencyjność rzecznika dyscyplinarnego w Izbie, rzecznika dyscyplinarnego Adwokatury, prezesa sądu dyscyplinarnego i Wyższego Sądu Dyscyplinarnego. Porządkujemy kwestię prawomocności orzeczenia wydanego przez WSD, z wielu powodów w ten sposób ujednolicamy przepisy na gruncie prawa procesowego, które taką zasadę przewidują, po drugie wzmacniamy pewność obrotu, jeśli chodzi o adwokatów, w stosunku do których orzeczono karę wydalenia z Adwokatury. Z tym wiąże się zmiana dotycząca realizacji prawomocnego orzeczenia o wydaleniu z Adwokatury, Chcemy, żeby w sposób niebudzący wątpliwości, wprost z ustawy, wynikało, że realizuje to dziekan i nie jest konieczne podjęcie uchwały przez Okręgową Radę Adwokacką. To różnie działało i było utrzymywaniem pewnej fikcji, bo adwokat wydalony z zawodu traci prawo wykonywania zawodu z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia o wydaleniu z Adwokatury, a jednak do momentu technicznego skreślenia z listy formalnie na takiej liście funkcjonuje. Doprecyzowaliśmy również zasady składania zażalenia na postanowienie w przedmiocie tymczasowego zawieszenia w czynnościach zawodowych. Przepisy będą teraz przewidywały, że takie zażalenie przysługuje zarówno obwinionemu, jak i rzecznikowi.
A jeśli po takim prawomocnym wyroku i wydaleniu adwokata z zawodu, SN rozpatrując kasację decyzję WSD uchyli?
W procedurze jest instrument w postaci wstrzymania wykonania orzeczenia. Tak samo jak w postępowaniu karnym w przypadku kasacji, tak samo w postępowaniu dyscyplinarnym. Będzie można go zastosować.
Sprawdź w LEX: Podatkowe aspekty rozliczeń z tytułu pomocy prawnej świadczonej z urzędu > >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.