Opinię taką szef urzedu wyraził z okazji przypadającego 15 marca Światowego Dnia Konsumenta.
- Z naszego doświadczenia wynika, że najczęstsze nieprawidłowości dotyczą umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorcy, czyli podczas wizyty handlowca w domu konsumenta lub podczas prezentacji towarów - mówił, cytowany w komunikacie prasowym Urzędu, prezes UOKiK Marek Niechciał. Powiedział też, że w 2016 r. wydano 13 decyzji, w których stwierdzono niedozwolone działania spółek zajmujących się tego typu działalnością, a obecnie prowadzonych jest 14 kolejnych postępowań.
Jak wskazał prezes UOKiK, w przypadku wizyt w domach konsumentów najczęściej naruszają prawo podmioty, które sprzedają usługi telekomunikacyjne, głównie telefonii stacjonarnej. Nieprawidłowości dotyczą również energii elektrycznej i gazu. "Najczęstszym mechanizmem jest twierdzenie, że chodzi o zmianę warunków umowy i obniżenie płaconych rachunków. Przedstawiciele mówią, że reprezentują dotychczasowego operatora. Jednak w rzeczywistości konsument podpisuje umowę z nowym przedsiębiorcą, co wiąże się często z rozwiązaniem umowy u dotychczasowego i zapłaceniem kary za zerwanie kontraktu" - czytamy w komunikacie prasowym.
Niedozwolone działania mają również często miejsce podczas pokazów, na których sprzedaje się sprzęt gospodarstwa domowego, wyroby medyczne czy pościel. - Przedsiębiorcy w przesyłanych konsumentom zaproszeniach nie informują, że celem prezentacji będzie sprzedaż produktów. Wprowadzają również w błąd, co do właściwości tych produktów oraz utrudniają odstąpienie od umowy w ustawowym czasie 14 dni - wskazuje UOKiK.
Jak przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest 15 marca, ponieważ tego dnia w 1962 r. John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.