Chodzi o nowelę ustawy o Służbie Więziennej, która została podpisana przez prezydenta pod koniec sierpnia.  Zakłada ona powstanie Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej. Będzie on odpowiedzialny za rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw popełnionych w szczególności przez osadzonych lub tymczasowo aresztowanych, którzy przebywają w zakładach karnych albo aresztach śledczych.

 

 

Szef Inspektoratu będzie powoływany przez ministra sprawiedliwości. Funkcjonariusze IWSW otrzymają uprawnienia nieprzysługujące innym strukturom SW, tj. uprawnienia do prowadzenia czynności administracyjno-porządkowych oraz operacyjno-rozpoznawczych, na wzór innych służb porządku publicznego. Rygory formalne i mechanizmy kontrolne będą na analogicznym poziomie, jak w przypadku służb posiadających już takie uprawnienia, z uwzględnieniem kontroli sądowej.

Czytaj: Zmiany w ustawie o Służbie Więziennej z podpisem prezydenta>>

Czytaj w LEX: Postępowanie dyscyplinarne w sprawach funkcjonariuszy Służby Więziennej >>>

Uprawnienia nie wystarczą, konieczne szkolenia

Jacek Kudła, ekspert w zakresie czynności operacyjno-rozpoznawczych, biegły sądowy, zwraca uwagę, że szef Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej oraz funkcjonariusze IWSW otrzymali wszystkie uprawnienia w zakresie prowadzenia pracy operacyjnej, które poza zakresem podmiotowym i przedmiotowym dotyczących ich zadań – niczym się nie różnią od taktyki i technik stosowanych odpowiednio przez inne służby, w tym policję.

- Funkcjonariusze IWSW muszą przejść szereg szkoleń, które pozwolą im na wykonywanie nowych obowiązków, na poziomie co najmniej takim jak policja. Może pewnym rozwiązaniem w takim przypadku jest przeniesienie służbowe lub oddelegowanie określonych funkcjonariuszy policji, którzy będą służyć pomocą w nauce pracy operacyjnej dla funkcjonariuszy IWSW. Podkreślam to dlatego, ponieważ funkcjonariusze IWSW zyskali również uprawnienia do prowadzenia tych najtrudniejszych metod pracy operacyjnej tzw. ofensywnych, które wymagają długofalowego przygotowania się do ich prowadzenia oraz umiejętności operacyjnych - dodaje.

Czytaj w LEX: Droga sądowa w sprawach dyscyplinarnych funkcjonariuszy Służby Więziennej >>>

Szef Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej będzie mógł m.in. wnioskować o zastosowanie kontroli operacyjnej w trybie zwykłym oraz jej zarządzania w trybie niecierpiącym zwłoki. - Dotyczy to odpowiednio zakupu kontrolowanego, kontrolowanego wręczenia korzyści majątkowej oraz przesyłki niejawnie nadzorowanej. Dalej funkcjonariusze Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej otrzymali uprawnienia, pozwalające podczas wykonywania przez nich czynności operacyjno – rozpoznawczych – do dostępu: do tajemnicy bankowej, pozyskiwania danych internetowych, telefonicznych i pocztowych oraz innych danych o osobie, maskowania czynności (bardzo trudna metoda pracy operacyjnej), obserwacji, korzystania z całego zakresu możliwości dotyczących osób, które udzielają pomocy funkcjonariuszom IWSW i innych. Ponadto mogą oni dokonywać sprawdzenia prewencyjnego - zaznacza.

 

Granice łatwo przekroczyć, ważna kontrola

Kudła wskazuje, że te wszystkie - dla funkcjonariuszy IWSW - nowe metody pracy operacyjnej wymagają ścisłego przestrzegania przepisów m.in. kryteriów podmiotowych, czyli stosowania określonych ustawowo form i metod pracy operacyjnej wobec m.in.:

  • osadzonych w zakładach karnych albo aresztach śledczych,
  • funkcjonariuszy i pracowników w związku z wykonywaniem czynności służbowych,
  • innych osób przebywających na terenie zakładów karnych albo aresztów śledczych,
  • i innych osób przebywających poza terenem zakładów karnych lub aresztów śledczych;

- W mojej ocenie nowe wyzwania stoją odpowiednio przed Prokuratorem Generalnym oraz Sądem Okręgowym w Warszawie, w zakresie przeanalizowania przez nich, niezwykle dokładnie wniosków m.in. o zastosowanie kontroli operacyjnej, w przypadku, gdy tą metodą pracy operacyjnej zostanie objęta (na wniosku) tzw. inna osoba przebywająca poza terenem zakładów karnych lub aresztów śledczych, której przestępstwo pozostaje w ścisłym związku z przestępstwem osób, o których mowa w w art. 23b ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej - zaznacza.