Rada chce też zabezpieczenia przez powstrzymanie rzeczników ad hoc od działania.   

W styczniu br. minister sprawiedliwości Adam Bodnar wyznaczył na stanowiska Rzeczników Dyscyplinarnych Ministra Sprawiedliwości sędziów Grzegorza Kasickiego oraz Włodzimierza Brazewicza. Jak wówczas wskazano rolą tzw. rzeczników ad hoc jest prowadzenie spraw dyscyplinarnych wyznaczone im przez ministra. Tłem sprawy były m.in. wątpliwości wokół obecnego rzecznika dyscyplinarnego sędziów sądów powszechnych Piotra Schaba i jego zastępców Przemysława Radzika i Michała Lasoty. O natychmiastowe odwołanie apelowali sędziowie reprezentujący sześć stowarzyszeń.

Czytaj: Izba Odpowiedzialności Zawodowej bezradna wobec rzeczników ad hoc >>

Ministerstwo argumentowało wówczas, że jak wynika z szeregu opracowań, a także orzeczeń TSUE (z dnia 15 lipca 2021 r. sygn. C-791/19 oraz z dnia 5 czerwca 2023 r. sygn. C-204/21) i ETPCz (sprawa Juszczyszyn przeciwko Polsce, wyrok z 6 października 2022 r., skarga nr 35599/20), wprowadzony na przestrzeni ostatnich kilku lat nowy system postępowań dyscyplinarnych przeciwko sędziom nie odpowiada standardom międzynarodowym i mógł być wykorzystywany do wpływania na treść orzeczeń, a także do kreowania efektu mrożącego w celu uniemożliwienia sędziom implementacji prawa unijnego oraz międzynarodowego.

Czytaj: Sędziowscy rzecznicy dyscyplinarni dostaną po kieszeni - mają mieć niższe dodatki >>

KRS wchodzi do gry i kwestionuje rzeczników ad hoc

Krajowa Rada Sądownictwa wystąpiła teraz do Trybunału Konstytucyjnego o zbadania zgodności z Konstytucją:

  • art. 41b par. 3b ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych, zgodnie z którym organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Rzecznika Dyscyplinarnego Ministra Sprawiedliwości jest Minister Sprawiedliwości;
  • art. 112b Prawo o ustroju sądów powszechnych, który jest podstawą do wyznaczania rzecznika dyscyplinarnego Ministra Sprawiedliwości do prowadzenia określonej sprawy dotyczącej sędziego. Powołanie Rzecznika Dyscyplinarnego Ministra Sprawiedliwości wyłącza innego rzecznika od podejmowania czynności w sprawie.
  • art. 114 par. 9 p.u.s.p w zakresie, w jakim przewiduje, że Minister Sprawiedliwości może złożyć sprzeciw od postanowienia rzecznika dyscyplinarnego o odmowie wszczęcia postępowania, oraz jego część zgodnie z którą wniesienie sprzeciwu przez ministra od postanowienia rzecznika dyscyplinarnego o odmowie wszczęcia postępowania jest równoznaczne z obowiązkiem wszczęcia postępowania dyscyplinarnego;
  • art. 114 par. 12 w zakresie, w jakim przewiduje, że minister sprawiedliwości może żądać od rzecznika dyscyplinarnego przesłania materiałów zebranych w toku czynności wyjaśniających lub postępowania dyscyplinarnego, a zawierających dokumenty z akt sądowych, zaś rzecznik dyscyplinarny jest zobowiązany do niezwłocznego przesłania tych materiałów;
  • oraz par. 573 ust. 3 i ust. 4 Zarządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej dotyczący ewidencjonowania spraw dyscyplinarnych.

Trybunał ma powstrzymać rzeczników dyscyplinarnych ad hoc

Co więcej KRS chce też zabezpieczenia do czasu wydania przez Trybunał Konstytucyjny ostatecznego orzeczenia poprzez:

  • zobowiązanie ministra sprawiedliwości do powstrzymywania się od jakichkolwiek działań zmierzających do wykonywania uprawnień określonych w art. 112 par. 3 i art. 112b par. 1;
  • wstrzymanie wykonania decyzji wydanych na podstawie art. 112b par. 1;
  • oraz zakazanie obecnym rzecznikom ad hoc "podejmowania czynności i zadań stanowiących realizację uprawnień, zadań i kompetencji Rzecznika Dyscyplinarnego Ministra Sprawiedliwości".

Rada chce również, by Trybunał nakazał ministrowi sprawiedliwości i wszystkim organom władzy publicznej powstrzymania się od jakichkolwiek działań uniemożliwiających wykonywanie uprawnień, zadań i kompetencji przysługujących obecnemu rzecznikowi dyscyplinarnemu sędziów sądów powszechnych oraz jego zastępcom, a także zastępcom rzecznika dyscyplinarnego działającym przy sądach apelacyjnych i zastępcom rzecznika dyscyplinarnego działającym przy sądach okręgowych.