Rada zwraca uwagę, że w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym, zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed TK, stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania cywilnego, w tym przywołane przepisy dotyczące zabezpieczenia roszczeń. W jej ocenie, jako wnioskodawca, jest więc uprawniona do złożenia wniosku o zabezpieczenie (art. 732 k.p.c.).

Chodzi o zmianę rozporządzenia Regulamin urzędowania sądów powszechnych. Zgodnie z nim w przypadków sędziów/członków KRS przydział spraw wzrósł z co najmniej 25 proc. do... 100 proc., a w przypadku prezesów sądów dyscyplinarnych z 30 proc. na 100 proc. Co najmniej 90 proc. przydziału mają mieć też rzecznik i zastępcy rzecznika dyscyplinarnego, którzy do tej pory mieli go na poziomie co najmniej 10 proc. Mniej spraw w referacie będzie miał za to rzecznik dyscyplinarny ministra sprawiedliwości - spadek ze 100 proc. na co najmniej 75 proc.

Czytaj: Sędziowie/członkowie KRS wrócą do orzekania - MS chce dla nich 100 proc. przydziału spraw>>

Paraliż w sądach 

KRS wskazuje, że konieczność wystąpienia z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego wynikła z faktu, iż wydawanie decyzji przez prezesów sądów w przedmiocie ustalenia podziału czynności w oparciu o przywołane przepisy rozporządzenia zmieniającego prowadzi do paraliżu czynności służbowych sędziów pełniących funkcje rzeczników dyscyplinarnych, sędziów delegowanych do biura Krajowej Rady Sądownictwa i w szczególności sędziów – członków Krajowej Rady Sądownictwa.

- Obciążenia przyjęte w rozporządzeniu zmieniającym obliczone są przede wszystkim na uniemożliwienie sędziowskiej części Rady wypełniania obowiązków wynikających z członkostwa w Radzie, co wpisuje się w artykułowane w licznych wypowiedziach przedstawicieli władzy wykonawczej i ustawodawczej dążenie do „zamrożenia” prac Rady. Podkreślić należy, iż przeciętne obciążenie sędziego w Krajowej Radzie Sądownictwa sięga co najmniej połowy czasu pracy sędziego, zważywszy na dwutygodniowe posiedzenia plenarne w każdym miesiącu, pracę w komisjach i w zespołach. W praktyce obowiązki w Krajowej Radzie Sądownictwa, w sytuacji narastających zagrożeń niezawisłości sędziów i niezależności sądów ze strony władzy politycznej, których jedynie refleksem są liczne postępowania przed Trybunałem inicjowane przez Radę, są wykonywane z poświęceniem czasu wolnego. W tym stanie zwiększenie obciążenia sędziów do 80 – 100 proc. przydziału spraw w sądach, pociągałoby za sobą faktyczną niemożność wykonywania obowiązków członka Rady czy rzecznika dyscyplinarnego - zaznaczono.