Zgodnie z postanowieniami dyrektywy, obie grupy kierowców podlegają tym samym zasadom dotyczącym przeładunku i rozładunku towarów, pomocy pasażerom, czasu postoju, czyszczenia pojazdu i utrzymania go w odpowiednim stanie. Czas pracy kierowców ograniczony jest do 48 godzin tygodniowo i może zostać wydłużony do 60 godzin pod warunkiem, że zachowany zostanie średni tygodniowy limit 48 godzin pracy w okresie czterech miesięcy.
Kierowcę własnej ciężarówki dotyczą przepisy o czasie pracy
Kierowcy autobusów i ciężarówek, którzy pracują na własny rachunek muszą podlegać tym samym przepisom, co kierowcy zatrudnieni w firmach przewozowych. Takie jest stanowisko Parlamentu Europejskiego, który odrzucił projekt Komisji Europejskiej. Tym samym w mocy prawnej pozostanie dotychczas obowiązująca dyrektywa 2002/15, która objęła swym zakresem kierowców samozatrudnionych począwszy od 23 marca 2009 roku.