Absolwenci Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury ustalili, że w porównaniu do 2021 r., w 2022 r. nastąpił 40 proc. wzrost wynagrodzeń sekretarzy stanu w Ministerstwie Finansów, a na nagrody dla osób na kierowniczych stanowiskach w ciągu 2,5 roku poszło 8 mln zł.
Dlaczego na cenzurowanym znalazł się resort finansów? Choćby z powodu odpowiedzi, która przesłał Ministerstwu Sprawiedliwości, które stało na stanowisku, że wynagrodzenia sędziów i prokuratorów w 2023 r. powinny być wyliczane zgodnie z Prawem o ustroju sądów powszechnych i Prawem o prokuraturze. Chodzi oczywiście o ustawę okołobudżetową, którą przyjął już Sejm. Wbrew stanowisku - także MS - zastosowano w niej, po raz trzeci z rzędu inne rozwiązanie w tym zakresie. Podstawa do wyliczenia wynagrodzenia sędziego i prokuratura na 2023 r. (a także m.in. referendarzy, który wynagrodzenie wylicza się w odniesieniu do wynagrodzeń sędziów) ma wynosić 5444,42 zł, tymczasem zgodnie z u.s.p i Prawem o prokuraturze w jednym i drugim przypadku podstawą ustalenia wynagrodzenia zasadniczego ma być przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czyli powinno to być 6156,245 zł.
Czytaj w LEX: Wpływ nowelizacji podatkowych z Polskiego Ładu na wynagrodzenia sędziów i prokuratorów >>>
Czytaj też: Oceny kwalifikacyjne pracowników sądów i prokuratury >>>
Sprawiedliwie, czyli po 7,8 proc. podwyżki
Ministerstwo Finansów, a konkretnie wiceminister Sebastian Skuza, we wrześniu w piśmie skierowanym do wiceministra Michała Wosia wskazał, że taka podstawa - 5.444,42 zł, oznacza zwiększenie wynagrodzeń sędziów i prokuratorów o 7,8 proc. w stosunku do roku 2022. - Rezygnacja z przedmiotowych przepisów dotyczących wynagrodzeń relacjonowanych do przeciętnego wynagrodzenia roku poprzedniego ogłaszanego przez Prezesa GUS oznaczałaby wzrost o 21,89 proc. w stosunku do roku 2022 r., co znacznie przewyższyłoby planowany wzrost funduszu wynagrodzeń pozostałych pracowników sfery budżetowej, którego wzrost planowany jest na poziomie około 7,8 proc. - napisał.
I dodał, że to z kolei spowodowałoby pogłębienie rozwarstwienia płac pomiędzy grupą orzeczniczą a pozostałą kadrą sądów i prokuratur. - Ponadto pogłębiłoby rozwarstwienie także pomiędzy poszczególnymi stanowiskami sędziowskimi i prokuratorskimi - wskazał.
Chcesz zapisać ten artykuł i wrócić do niego w przyszłości? Skorzystaj z nowych możliwości na Moje Prawo.pl
To zresztą nie pierwszy raz kiedy rząd wynagrodzenia dla sędziów i prokuratorów ustala ustawą okołobudżetową. Problemy zaczęły już w 2021 r. kiedy to z powodu pandemii wynagrodzenia sędziów i prokuratorów zostały utrzymane na poziomie z 2020 roku. W 2022 r. - co wzbudzało duże emocje i równie duży sprzeciw - wynagrodzenie wyliczono na podstawie II kwartału, ale 2020 roku, a nie 2021 r.
Sprawa uderza też w referendarzy. Iwona Chełminiak–Szymkiewicz, starszy referendarz sądowy, prezes zarządu Stowarzyszenie Referendarzy Sądowych LEX IUSTA w piśmie skierowanym do wiceministra finansów Sebastiana Skuzy podkreśliła, że to już kolejny rok kiedy w ustawie okołobudżetowej obchodzi się przepisy dotyczące wynagrodzeń m.in. sędziów i referendarzy, a równocześnie nie zawieszono wzrostu wynagrodzeń pracowników podmiotów leczniczych, która także jest wyliczane w oparciu o przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale roku poprzedniego.
Czytaj:
Sędziowie już wnoszą pozwy w sprawie swoich wynagrodzeń >>
Prokuratorzy "idą na wojnę" w sprawie wynagrodzeń >>
- Z uwagi na brzmienie przepisu art. 19 ustęp 3 Ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych sędziowie i referendarze sądowi nie mają prawa do strajku. Referendarze sądowi nie mogę powstrzymać się od dokonywania wpisów w księgach wieczystych, w rejestrach, od przeprowadzania licytacji nieruchomości, rozpoznawania skarg na czynności komorników oraz wykonywania innych obowiązków służbowych. Pracownicy podmiotów medycznych nie są objęci zakazem strajku z czego wielokrotnie korzystali „odchodząc w ramach protestu od łóżek pacjentów“. Środowisko referendarzy sądowych nie zgadza się na łamanie naszych praw wynikających z ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych, która jest umową pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a orzecznikami, których stosunek pracy został uregulowany przepisami powołanej ustawy - napisała.
Pokaż kotku co masz w środku
Stowarzyszenie Absolwentów i Aplikantów Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury „VOTUM” wystąpiło więc do Ministerstwa Finansów z wnioskiem o informacje na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej z pytaniem o średnie miesięczne wynagrodzenia za pracę w kwocie brutto sekretarzy stanu zatrudnionych w Ministerstwie Finansów za każdy rok 2020, 2021 i 2022.
Z danych tych wynika, że średnie miesięczne wynagrodzenie ogółem brutto sekretarzy stanu zatrudnionych w Ministerstwie Finansów wyniosło w 2020 r. – 12 481,35 zł, w 2021 r. – 13 246,46 zł, a w 2022 (styczeń-wrzesień 2022 r.) – 18 552,82 zł. Z kolei średnie miesięczne uposażenie funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej pełniących Służbę w Ministerstwie Finansów zajmujących stanowiska sekretarza stanu w poszczególnych latach wyniosło: w 2020 r. - 18 365,32 zł brutto; w 2021 r. - 18 429,65 zł brutto; w 2022 r. -18 639,23 zł brutto.
Czytaj w LEX: Zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej prokuratora >>>
Czytaj w LEX: Odpowiedzialność dyscyplinarna prokuratora w świetle aktualnego orzecznictwa sądowego >>>
Resort poinformował również, że od 1 stycznia 2020 r. do 18 września 2022 r. m.in. dyrektorom biur i dyrektorom departamentów przyznano 8 054 962,00 zł w ramach nagród za szczególne osiągnięcia, z kolei pracownikom administracyjnym, sekretariatów, kierowcom oraz obsłudze sprzątającej - 3 646 617,65 zł brutto. Z kolei premie wypłacone od 1 stycznia 2020 roku do 18 września 2022 roku pracownikom administracyjnym, sekretariatów, kierowcom oraz obsłudze sprzątającej wyniosły 7 687 700,69 zł brutto.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.