Aby utworzyć profil zaufany trzeba będzie założyć konto na portalu ePUAP, a następnie udać się (tylko raz) do jednego z urzędów, by tam potwierdzić swoje dane osobowe z danymi wprowadzonymi do systemu. Profil zaufany potwierdzany będzie na okres trzech lat, ale jego ważność może być przedłużona przed zakończeniem tego okresu. Osoba, która posiada profil zaufany ePUAP będzie mogła też samodzielnie dokonać jego unieważnienia.
Zgodnie z projektem rozporządzenia zawartość profilu zaufanego ePUAP będzie obejmowała: imię, nazwisko, numer PESEL, identyfikator użytkownika ePUAP (login), adres poczty elektronicznej, czas potwierdzenia profilu w urzędzie oraz datę ważności.
MSWiA potwierdziło doniesienia medialne, że opóźni się wejście w życie trzech rozporządzeń do ustawy o informatyzacji. Zdaniem szefa departamentu informatyzacji MSWiA Wojciecha Wiewiórskiego zaczną one obowiązywać dopiero pod koniec września. Tłumaczy on, że opóźnienia są związane z przedłużającymi się konsultacjami projektów rozporządzeń z użytkownikami końcowymi – czyli w dużej mierze z administracją samorządową. Jego zdaniem im lepiej samorządy zaimplementują nowe rozwiązania do swych systemów teleinformatycznych, tym łatwiej będzie korzystać z profilu zaufanego i z samego ePUAPu odbiorcom elektronicznych usług publicznych. - Dlatego uznaliśmy, że rozporządzenia te – których uzgodnienia międzyresortowe i społeczne zostały już zakończone – powinny wejść w życie po upływie 3 miesięcy vacatio legis, co da możliwość implementacji rozwiązań ePUAP do systemów poszczególnych instytucji. Oznacza to, że rozporządzenia powinny wejść w życie we wrześniu 2010 r. – tmówi Wiewiórski.
Informatyzacja urzędów z opóźnieniem
Od 17 czerwca br. wraz ze znowelizowaną ustawą o informatyzacji, miały wejść w życie trzy rozporządzenia wykonawcze: w sprawie profilu zaufanego, w sprawie identyfikacji użytkowników i w sprawie korzystania z ePUAP. Już wiadomo, że w życie wejdzie tylko sama ustawa.