Ministerstwo Finansów przedstawiło w tym tygodniu w rządowym wykazie prac legislacyjnych propozycje zmian w ordynacji podatkowej (UD196).
Zmiany w MDR pozwolą chronić tajemnicę zawodową
Uchylenie obowiązku raportowania w zakresie naruszającym tajemnicę zawodową, w tym eliminacja obowiązku składania przez pełnomocników profesjonalnych zawiadomienia MDR-2, jest naturalną reakcją na orzeczenie TK i zmierza do realizacji jego postulatów. Tajemnica zawodowa prawniczych zawodów zaufania publicznego jest nienaruszalna – czemu wyraz dał TK, dla (jak już wiadomo – niekonstytucyjnych) przepisów o raportowaniu schematów podatkowych przez doradców podatkowych, adwokatów i radców prawnych nie może być miejsca w polskim prawie podatkowym. Cieszy, że Ministerstwo Finansów nie tylko dostrzegło ten problem, ale i zaczęło działać.
Zobacz w LEX: Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 23 lipca 2024 r. K 13/20 >
Wierzę, że zmiany te pozwolą na skuteczną ochronę tajemnicy zawodowej, jednocześnie wprowadzając przejrzystość w relacjach podatników z Krajową Administracją Skarbową. Propozycja utrzymania obowiązku przekazywania przez promotorów objętych tajemnicą zawodową informacji dla klientów też jest w mojej ocenie proporcjonalna i zgodna z rozstrzygnięciem TK, który przecież nie uznał niekonstytucyjności przepisów MDR za niezgodne z konstytucją w całości, a wyłącznie w zakresie naruszającym tajemnicę zawodową doradcy podatkowego. Przekazanie klientowi (korzystającemu) informacji o schemacie podatkowym np. przez doradcę podatkowego nie narusza tajemnicy zawodowej – jest przecież naturalnym elementem obsługi. Jeżeli nie mamy co liczyć na uchylenie przepisów o raportowaniu schematów podatkowych w całości, proponowane rozwiązanie traktuję jako sensowny kompromis.
Z radością przyjmuję również obniżkę kar za naruszenia związane z MDR, choć nie będę ukrywał, że mam tu lekki niedosyt. Oczywiście - obniżka kar do 240 stawek dziennych jest krokiem w dobrą stronę - niemniej uważam, że taka wysokość sankcji wciąż pozostaje rażąco dotkliwa. Mimo że zmiana ta przynosi ulgę, dalsze złagodzenie kar mogłoby bardziej odpowiadać proporcjonalności do rodzaju naruszenia.
Czytaj w LEX: Ujawnianie schematów podatkowych a tajemnica zawodowa doradcy podatkowego >
Czas ukrócić instrumentalne wykorzystanie instytucji przedawnienia
Kolejnym ważnym elementem zapowiadanego projektu jest rewizja instytucji przedawnienia. Nie mam żadnych wątpliwości, że kwestia nieprzedawniania się zobowiązań podatkowych zabezpieczonych hipoteką lub zastawem skarbowym oraz modyfikacja przesłanki zawieszającej bieg terminu przedawnienia w związku z wszczęciem postępowania karnego skarbowego wymagają szczególnej uwagi. W kontekście instrumentalnych postępowań karno-skarbowych konieczna jest rychła zmiana przepisów, która ostatecznie ukróci ten proceder bez konieczności zalewania sądów administracyjnych skargami w tym przedmiocie. Ta zmiana powinna być wprowadzona na poziomie legislacyjnym, a nie scedowana na orzecznictwo. To, że zawieszenie biegu przedawnienia z powodu wszczęcia postępowania karno-skarbowego jest nadużywane – wiemy nie od dziś. Czas to wreszcie ukrócić. Pozostaje mieć nadzieję, że te modyfikacje będą rozsądne i przyniosą korzyści zarówno administracji, jak i przede wszystkim podatnikom.
Jestem przekonany, że całościowo propozycje te wprowadzą nową jakość do funkcjonowania systemu podatkowego i kontaktów podatnika z Krajową Administracją Skarbową. Zmiany te stanowią też w mojej ocenie wyraz dążenia do bardziej przejrzystej, sprawiedliwej i efektywnej administracji skarbowej, co przełoży się na wzrost zaufania między państwem a obywatelami. Ufam, że dalsze działania ustawodawcze będą kontynuacją pozytywnych zmian i wytyczą nowy standard kształtowania prawa podatkowego w Polsce.
Autor: dr Bartosz Kubista, adwokat, doradca podatkowy, partner zarządzający w GLC
Czytaj również: Zmiany ordynacji podatkowej dobre, ale na razie niewystarczające
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.