W Dniu Księgowego, 9 czerwca, w Centrum Konferencyjnym Stadionu Narodowego w Warszawie odbyła się konferencja "Rok po deregulacji. Rynek usług księgowych po uwolnieniu zawodu".
Głównym punktem spotkania była debata księgowych na temat przyszłości branży i wpływu deregulacji na rynek usług księgowych, którą poprowadził Piotr Chęciński, dziennikarz stacji TVP Info.
Zobacz: Obchody Dnia Księgowego na Stadionie Narodowym >>
Punktem wyjścia do dyskusji był raport z ogólnopolskiego badania przeprowadzonego wśród przedstawicieli biur świadczących usługi księgowe oraz właścicieli i kierowników przedsiębiorstw sektora MŚP. Wynika z niego m.in., że zdaniem większości przedstawicieli biur rachunkowych deregulacja wpłynęła na obniżenie cen usług księgowych. Takiego zjawiska nie dostrzegają jednak przedsiębiorcy.
W debacie wzięli udział przedstawiciele najważniejszych instytucji związanych z branżą finansową m.in. Franciszek Wala, prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, Robert Czuła, prezes Soneta Sp. z.o.o, prof. dr hab. Zbigniew Luty, kierownik Katedry Rachunkowości Finansowej i Kontroli UE we Wrocławiu, prof. dr hab. Jadwiga Glumińska-Pawlic, przewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych oraz Mariusz Korzeb z Komitetu Podatkowego Pracodawcy RP. Konferencję otworzyła Dorota Podedworna-Tarnowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.
Jak podkreślał podczas spotkania prezes Franciszek Wala, trudno w tej chwili mówić o skutkach wprowadzenia ustawy deregulacyjnej, a efekty będą widoczne za 3-4 lata. "Wtedy nowe biura sporządzą usługowo roczne sprawozdania finansowe, przeprowadzą rozliczenia podatkowe przez kilka lat i przejdą przez procedurę kontroli skarbowej" - dodał.
Zdaniem Franciszka Wali, biura powinny inwestować w wiedzę pracowników, oprogramowanie informatyczne i rozwój technologiczny. "Przedsiębiorcy zaś mają narzędzia minimalizujące ryzyko i umożliwiające właściwy wybór biura rachunkowego - certyfikaty wydawane przez renomowane organizacje zawodowe" - zaznaczył.
Zobacz: Certyfikat SKwP potwierdzi kompetencje księgowego >>
Z przedstawionego podczas konferencji raportu wynika też, że technologia stanowi wsparcie dla komunikacji z biurem rachunkowym, ale przedsiębiorcy są niechętni współpracy z biurem rachunkowym tylko za pośrednictwem Internetu.
"Standardem w biurach rachunkowych czy biurach doradztwa podatkowego jest wykorzystywanie narzędzi informatycznych, kluczowe jest jednak wdrażanie rozwiązań, które nie tylko pomogą w prowadzeniu rachunków, lecz również podniosą efektywność pracy biura oraz pomogą w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej" - mówi Robert Czuła, prezes z Soneta Sp. z o.o, producent oprogramowania do zarządzania i księgowości enova365.
W jego opinii biura, poszukując specjalistycznego oprogramowania, powinny szczególnie zwracać uwagę na takie funkcje systemu, które gwarantują dwukierunkową komunikację z klientem. „Mam tu na myśli między innymi możliwość zdalnego przekazywania danych np. poprzez dedykowane pulpity” - podkreśla Robert Czuła.
Istotę certyfikatów księgowych przedstawiła dr Teresa Cebrowska ze Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Problematykę nowoczesnych narzędzi informatycznych przybliżyła zebranym Jadwiga Wojtas, dyrektor ds. produkcji i rozwoju systemu do zarządzania i księgowości enova365.
Zobacz: Księgowy z certyfikatem to bezpieczeństwo przedsiębiorcy >>
Kwestię promocji, tj. budowanie marki biura rachunkowego, omówił Jakub Cupiała z Agencji Reklamowej ArtGroup. Zasady budowania marki osobowej zaprezentował Michał Borkowski z Antal International. Na zakończenie spotkania Dorota Będziak, zastępca dyrektora Departamentu Rachunkowości w Ministerstwie Finansów, poinformowała o planach resortu na najbliższe miesiące.
Podczas konferencji przeprowadzono cykl wykładów "Jak się wyróżnić na tle konkurencji?", poświęcony metodom promocji i autopromocji w sektorze finansowym. Poruszone zostały cztery zagadnienia: wiedza, technologia, reklama oraz kariera.
W dniu święta księgowych atrakcją dla uczestników spotkania był uroczysty tort autorstwa Marii Ożgi, finalistki II edycji programu MasterChef i autorki bloga kulinarnego "Księgowa w Kuchni".
Organizatorem konferencji był portal Księgowi Przyszłości, a partnerami głównymi Stowarzyszenie Księgowych w Polsce oraz firma Soneta Sp. z o.o. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęły Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Gospodarki. Konferencji patronowali też Pracodawcy RP, Krajowa Izba Doradców Podatkowych oraz Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.
Partnerami wydarzenia byli Antal International, Agencja ArtGroup oraz Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych, odpowiedzialny za zrealizowanie badania. Patronat medialny nad wydarzeniem objęli: stacja TVP Info, Polska Agencja Prasowa, Dziennik Gazeta Prawna, Infor.pl, Manager, Rachunkowość, Świat Księgowych, Controlling, Controlling i Rachunkowość Zarządcza oraz portale ERP-view.pl i Kariera w Finansach.