Ministerstwo Finansów przedstawiło pierwsze zapowiedzi działań na 2024 r. 

- W kwestii polityki fiskalnej w pierwszej kolejności zamierzamy przeprowadzić analizy systemu podatków w kierunku uczynienia go bardziej przyjaznym dla podatników i wspierającym inwestycje. System podatkowy powinien być przewidywalny, stabilny i sprawiedliwy - napisał wiceminister finansów Jarosław Neneman w odpowiedzi na interpelację poselską nr 250.

 

KSeF także po 2026 roku

Jednym z priorytetów Ministerstwa Finansów w zakresie polityki fiskalnej jest wdrożenie i rozwój Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) - zaznaczył. 

Przypomnijmy, że KSeF ma wejść w życie 1 lipca 2024 r. Pojawiają się jednak postulaty o przesunięcie tego terminu, by dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do zmian. Wiceminister finansów nie odniósł się bezpośrednio do tej daty. Zapowiedział natomiast, że Ministerstwo Finansów podejmie działania w celu dalszego stosowania KSeF po 2026 r., czyli po upływie okresu, na który Polska otrzymała pozwolenie Rady UE na wdrożenie systemu fakturowania elektronicznego ustrukturyzowanego. 

 

Według MF wprowadzenie obowiązkowego e-fakturowania ma przyczynić się do lepszego zwalczania oszustw związanych z VAT i uchylania się od VAT. - Będzie to stanowiło uzupełnienie innych środków uszczelniających mających na celu zwalczanie oszustw związanych z VAT i uchylania się od VAT oraz modernizację systemu VAT, takich jak Jednolity Plik Kontrolny, mechanizm podzielonej płatności, elektroniczny system analizowania przepływów środków pieniężnych STIR oraz system kas rejestrujących online służący do monitorowania sektora detalicznego - napisał wiceminister. 

Resort finansów zakłada, że obligatoryjny KSeF przełoży się na uszczelnienie systemu VAT i spowoduje zwiększenie dochodów budżetu państwa z tytułu tego podatku na każdym etapie obrotu towarami i usługami. Przyczyni się nie tylko do szybszego i sprawniejszego dokumentowania transakcji, ale również do przyspieszenia realizacji płatności.

Czytaj też w LEX: KSeF - uprawnienia i autoryzacja (zagadnienia techniczne) >

Czytaj również: Problemy z KSeF - Leszek Lewandowicz - SKwP - wywiad >>

 

Zapowiedź uproszczenia systemu podatkowego

Jarosław Neneman poinformował też, że w 2024 roku planowane są dalsze prace związane z analizami usprawnień i uproszczeń w systemie podatkowym poprzez m.in.:

  • wydłużenie okresu vacatio legis dotyczącego zmian podatkowych;
  • podejmowanie działań i prac analitycznych w celu głębszego zbadania zjawiska szarej strefy w gospodarce i wypracowania narzędzi mających na celu jego redukcję;
  • uproszczenie procedur podatkowych, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych, poprawę relacji między podatnikami i organami podatkowymi oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości;
  • udział w kształtowaniu polityki fiskalnej opartej na wiedzy, poprzez prowadzenie analiz komparatystycznych obejmujących interpretację i ocenę rozwiązań legislacyjnych państw Unii Europejskiej, OECD lub innych;
  • prowadzenie inicjatyw mających na celu rozwój polskiego systemu podatkowego, we współpracy ze środowiskiem naukowym oraz międzynarodowymi instytucjami badawczymi;
  • podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa w obszarze podatków i prawa podatkowego poprzez prowadzenie działań edukacyjnych i informacyjnych;
  • wprowadzenie zmian doprecyzowujących oraz mających na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie podatku akcyzowego oraz opłaty od środków spożywczych;
  • nowelizację ustawy Kodeks karny skarbowy we współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości.

Zobacz nagranie szkolenia: Wdrożenie KSeF - zagadnienia techniczne > 

Nowość
Finanse publiczne. Komentarz
-60%
Nowość

Joanna M. Salachna, Marcin Tyniewicki

Sprawdź  

Cena promocyjna: 151.6 zł

|

Cena regularna: 379 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 189.49 zł


Zmiany w dobrym kierunku

Eksperci są zgodni, że zmiany idą w dobry kierunku. Postulują jednak także inne reformy, które powinny być podjęte jak najszybciej.

- Zapowiedzi uproszczenia procedur i doprecyzowania przepisów zasługują oczywiście na poparcie. Należy zastąpić wizerunek państwa represyjnego i policyjnego wizerunkiem państwa przyjaznego inwestorom, w którym prawo jest przewidywalne i stabilne. W mojej ocenie reformy podatkowe należy rozpocząć od nowelizacji Kodeksu karnego skarbowego oraz kodeksu karnego we współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości. Należy przede wszystkim złagodzić wprowadzone przez poprzedni rząd drastyczne kary za przestępstwa gospodarcze, takie jak m.in. kara 25 lat pozbawienia wolności za wystawianie tzw. pustych faktur, czy ograniczyć lub wyeliminować inne instytucje prawne budzące poważne wątpliwości konstytucyjne, np. przepisy o konfiskacie rozszerzonej, o owocach zatrutego drzewa dopuszczalnych w procesie karnym, zaradzić  niepokojącej tendencji wzrostowej stosowania tzw. aresztów wydobywczych w stosunku do przedsiębiorców - mówi dr Jacek Matarewicz, adwokat, doradca podatkowy. partner w kancelarii Tomczykowski Tomczykowska.

Zaznacza, że pozytywnym sygnałem jest też zapowiedź doprecyzowania przepisów m.in. o opłacie od środków spożywczych (czyli tzw. podatku cukrowym), które są pełne luk i niejasności. Przekłada się to na liczne spory, ponieważ gramatyczna wykładnia przepisów prowadzi do sprzecznych systemowo wyników.

- Warto by poważnie zreformować obiektywnie niesprawiedliwe przepisy o składkach na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne, które dzisiaj płacone są np. także przez przedsiębiorców nieosiągających dochodów pozwalających na pokrycie podstawowych kosztów życia. Na to jednak zabrakło już miejsca w zapowiedziach resortu finansów i to niewątpliwie wymagałoby przeprowadzenia szerokich konsultacji i analiz eksperckich. Państwa może nie być po prostu stać na taką zmianę - mówi dr Matarewicz.

Czytaj też: KSeF zmieni model współpracy księgowego z klientem >

 

Poprawić nieprecyzyjne przepisy

Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, dyrektor departamentu podatkowego Konfederacji Lewiatan, zwraca z kolei uwagę na konieczność reform w zakresie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Jak podkreśla, termin przedawnienia tylko teoretycznie wynosi pięć lat. W praktyce powszechne są sytuacje, w których organy wszczynają postępowania karne skarbowe pod koniec upływu tego terminu przedawnienia tylko po to, by doprowadzić do zawieszenia biegu terminu przedawnienia i mieć więcej czasu na wydanie decyzji podatkowej. Efektem są wieloletnie spory. 

- Proponujemy wprowadzenie trzyletniego terminu przedawnienia z możliwością jego przerywania lub zawieszania w określonych przypadkach na nie dłużej niż łącznie do pięciu lat. Natomiast w sprawach dotyczących unikania opodatkowania i oszustw podatkowych termin ten mógłby zostać wydłużony do np. 10 lat - mówi Przemysław Pruszyński.

Polecamy nagranie szkolenia: KSeF w kancelarii doradcy podatkowego – wyzwanie czy szansa? >

Konfederacja Lewiatan postuluje też jak najszybsze zmiany w zakresie podatku u źródła (WHT) i raportowania schematów podatkowych (MDR). 

- Obowiązujące przepisy o poborze podatku u źródła są jednymi z najbardziej nieprecyzyjnych i niejasnych na świecie, co zniechęca zagranicznych inwestorów. Również przepisy w zakresie MDR, choć stanowią implementację unijnej dyrektywy DAC6, mają znacznie większy zakres. Należy również rozważyć uchylenie obowiązującego od początku 2024 r. podatku minimalnego oraz podatku oraz podatku od przychodów z budynków, a także pomyśleć o przywróceniu możliwości amortyzowanie nieruchomości mieszkalnych - mówi Przemysław Pruszyński. 

Przedsiębiorcy nie są natomiast jednomyślni w sprawie terminu wejścia w życie obligatoryjnego KSeF.

- Na odroczenie tego terminu liczą przede wszystkim małe firmy. Jednak największe podmioty już wcześniej rozpoczęły wdrażanie nowych przepisów i zainwestowały w dostosowanie systemów finansowo-księgowych, dlaczego opowiadają się co do zasady za terminem 1 lipca 2024 r. - mówi Przemysław Pruszyński. 

Czytaj również: Skarbówka rozstrzygnie na korzyść przedsiębiorców błąd w CEIDG >>