Przekazanie takiej darowizny nie wyklucza przekazania 1 proc. podatku na wybraną organizację pożytku publicznego.
- Darowizny zmniejszają naszą podstawę opodatkowania. Ważne jest to, komu przekazujemy taką darowiznę i na jaki cel. Przekazana darowizna powinna być na rzecz organizacji realizującej cele pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Może to być na przykład fundacja, stowarzyszenie, spółdzielnia socjalna albo szkoła niepubliczna - mówi Agencji Informacyjnej Newseria Katarzyna Rola-Stężycka, kierownik zespołu analiz podatkowych firmy Tax Care.
Przy takich darowiznach ważne jest, aby była ona przekazana na cel również wskazany w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zakres tych celów jest dość szeroki.
- Może to być cel związany z pomaganiem osobom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej, majątkowej. Może to być kwestia związana ze wspomaganiem zdrowia, może to być rozwój gospodarczy, rozwój nauki, szkolnictwa, rozwój związany z kulturą, ze sztuką - wymienia ekspertka.
Ważną kwestią jest prawidłowe udokumentowanie darowizny, zarówno rzeczowej, jak i pieniężnej.
- W przypadku darowizn rzeczowych powinna być z jednej strony zawarta np. umowa z obdarowanym, w której wskazane zostaną dane darczyńcy, czyli podatnika, przedmiot darowizny (czyli co przekazujemy), jak również określona jej wartość. Potrzebne będzie także oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu. Jeżeli natomiast dokonujemy darowizny pieniężnej, to potrzebne będzie potwierdzenie przelewu, dlatego że taka darowizna powinna być zrobiona przelewem - wyjaśnia Katarzyna Rola-Stężycka.
Jeżeli podatnik nie dysponuje dokumentem poświadczającym dokonaną darowiznę, można to naprawić. Dotyczy to jednak tylko darowizn rzeczowych.
- Nie cofniemy sytuacji związanej z przelewem pieniężnym to musi być udokumentowane. W przypadku darowizny rzeczowej, jeżeli została ona przekazana, ale podatnik z różnych powodów nie ma dokumentów poświadczających ten fakt, może zawrzeć umowę darowizny i wskazać daty, w których ta czynność została dokonana, jak również oświadczenie obdarowanego, z którego będzie wynikało, że datą przyjęcia tej darowizny był ubiegły rok - podkreśla Katarzyna Rola-Stężycka.
Należy także pamiętać, że w rozliczeniu za 2012 r. można odliczyć tylko darowizny dokonane w 2012 r. Oznacza to, że darowizny przekazane od stycznia tego roku podatnik będzie mógł rozliczyć dopiero za rok.
Istotne jest także przechowywanie dokumentów przez określony czas dla celów ewentualnej kontroli fiskusa.
- Dokumenty związane z rozliczeniem podatku trzeba przechowywać 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności. Zatem rozliczając 2012 rok liczymy od końca 2013 roku, czyli dokumenty trzymamy do 31 grudnia 2018 roku - przypomina ekspertka.
Darowizny w sumie nie mogą przekraczać 6 proc. dochodu. Skorzystanie z możliwości obdarowania organizacji realizującej cele pożytku publicznego nie oznacza, że podatnik traci prawo do przekazania 1 proc. podatku na rzecz takiej organizacji.
- Po uwzględnieniu wszystkich odliczeń i po wyliczeniu podatku przysługuje jeszcze prawo do przekazania 1 proc. na rzecz również wybranej organizacji realizującej cele pożytku publicznego - reasumuje kierowniczka zespołu analiz podatkowych Tax Care.
Zobacz także inne artykuły dotyczące składania zeznań podatkowych za ubiegły rok - Rozliczamy PIT 2012