Na początku posiedzenia Senackiej Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, jak podała PAP, legislatorzy zwrócili uwagę m.in., że artykuł 5 rozpatrywanej ustawy jest niezgodny zasadą demokratycznego państwa prawnego, określoną w art. 2 Konstytucji oraz zasadą legalizmu (art. 7 Konstytucji) przez to, że przewidziana w nim nowelizacja ustawy o służbie cywilnej, wbrew obowiązkowi wynikającemu z przepisów ustaw, nie została przekazana właściwym podmiotom w celu wyrażenia opinii na etapie rządowego postępowania legislacyjnego. Projekt rozpatrywanej ustawy w tym zakresie nie był tym samym przedmiotem konsultacji publicznych.

Czytaj w LEX: Krajowy System e-Faktur – kolejny uciążliwy obowiązek raportowy czy milowy krok w kierunku cyfryzacji procesów zarządzania ryzykiem podatkowym? >

Czytaj również: 

MF: Rozporządzenia w sprawie KSeF mają być gotowe do końca roku

Sejm uchwalił ustawę o Krajowym Systemie e-Faktur

Co da wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) jako obowiązkowego?

Rozpatrywana przez senacką komisję we wtorek ustawa o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw ma na celu wprowadzenie od 1 lipca 2024 r. obowiązku wystawiania faktur za pośrednictwem KSeF, który obecnie jest systemem dobrowolnym. Ten obowiązek będzie dotyczyć faktur, potwierdzających transakcje między przedsiębiorcami, nie obejmie sytuacji, kiedy kupującym jest konsument. Przejęcie na elektroniczny system wystawiania faktur ma ułatwić walkę z wyłudzeniami podatku VAT i w efekcie ma przynieść budżetowi dodatkowe 10 mld zł w ciągu 10 lat.

Czytaj w LEX: Czy gminy mają obowiązek wystawiać faktury za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur? >

Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur ma pozwolić na unowocześnienie procesów fakturowych, obiegu dokumentów i wykorzystywanych przez przedsiębiorców systemów fakturowych. Zauważono, że jednolity standard e-faktury uprości proces dokumentowania transakcji, a także przyspieszy i zautomatyzuje wystawianie, przetwarzanie oraz archiwizację dokumentów.

Ustawa przewiduje także wprowadzenie wyłącznie elektronicznej obsługi wiążących informacji: WIT (wiążąca informacja taryfowa), WIP (wiążąca informacja o pochodzeniu), WIA (wiążąca informacja akcyzowa) oraz WIS (wiążąca informacja stawkowa) - poprzez rozbudowę i dostosowanie funkcjonujących już systemów informatycznych KAS (e-Urząd Skarbowy, Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych – PUESC).

Czytaj w LEX: Czy faktury od zagranicznych dostawców będą musiały być pobierane przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur? >

W ustawie znalazły się też zapisy, na mocy których członkowie korpusu służby cywilnej mają dostawać wynagrodzenie lub dzień wolny w ramach rekompensaty za pracę w nadgodzinach. O tym, czy pracownikowi będzie przysługiwać rekompensata, czy dzień wolny, będzie decydować dyrektor generalny urzędu.

Czytaj w LEX: Krajowy System e-Faktur (KSeF) i jego wpływ na kontrolę zarządczą w jednostkach samorządu terytorialnego >

 

 

 

Chcesz zapisać ten artykuł i wrócić do niego w przyszłości? Skorzystaj z nowych możliwości na Moje Prawo.pl

Załóż bezpłatne konto na Moje Prawo.pl >>