Umorzenie nienależnie pobranych kwot dodatku mieszkaniowego nie mieści się w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 97 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako rodzaj nieodpłatnego świadczenia, umorzonego ze względów społecznych. Zgodnie z treścią tegoż przepisu wolne od podatku dochodowego są dodatki mieszkaniowe i ryczałty na zakup opału, przyznane na podstawie odrębnych przepisów o dodatkach mieszkaniowych. Zwolnienie od podatku, o którym mowa w tym przepisie nie daje podstaw do stwierdzenia, iż umorzenie nienależnie pobranych dodatków mieszkaniowych mieści się w zakresie tej regulacji. Żaden z przepisów ustawy nie zwalnia z opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu umorzenia nienależne pobranych dodatków mieszkaniowych – bez względu na przyczyny umorzenia.

Gdyby nie umorzenie należności, podatnicy byliby zobowiązani do poniesienia wydatków celem zaspokojenia wierzyciela. Tym samym czynność ta ma dla podatników konkretny wymiar finansowy, gdyż nie powoduje uszczuplenia w ich majątku, do którego musiałoby dojść gdyby nie umorzenie należności. Skoro zatem świadczeniobiorcy osiągnęli korzyść majątkową to należy u nich rozpoznać przychód w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponieważ przychód z tego tytułu nie mieści się w katalogu zwolnień wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c tej ustawy podlega on opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł. Tym samym dla osób, wobec których zastosowano umorzenie, należy sporządzić informację PIT-8C.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 lutego 2013 r., IBPBII/1/415-1038/12/BJ