Po pierwsze, weź pod uwagę, kto będzie słuchaczem. Wiek, wykształcenie, to czy osoby te znają się i jak dobrze są znane Tobie – od tego zależy forma i sposób przekazu. Mów językiem swoich słuchaczy.
Po drugie, zastanów się czego słuchacze oczekują, czego chcą się dowiedzieć z Twojej wypowiedzi. Nie realizuj za wszelką cenę planu swojego wystąpienia jeśli okaże się, że odbiorcy np. poprzez zadawani pytań zmienią porządek Twojego wystąpienia.
Po trzecie, budując wystąpienie ujmij w jednym zdaniu główną tezę, myśl przewodnią i wokół niej buduj plan wypowiedzi.
Po czwarte, w swojej wypowiedzi zawrzyj jak najwięcej korzyści dla słuchacza. Prezentując klientowi ofertę nie mów, że każdego doradcę obowiązuje tajemnica zawodowa, tylko że może mieć pewność, że wszystko, co powierzy kancelarii – zarówno dokumenty jak i informacje nie ma prawa trafić do osób trzecich.
Po piąte, mów zwięźle i jasno i płynnie. W zbyt rozbudowanej, wielowątkowej i pełnej dygresji wypowiedzi łatwo się pogubić.
Po szóste, wspomagając się prezentacją multimedialną zawrzyj w niej tylko plan wypowiedzi, nie należy ograniczać się do czytania tego, co jest na slajdach. Jeśli nie korzystasz z prezentacji przygotuj plan wypowiedzi w punktach.
Po siódme, bądź oryginalny, postaraj się być prelegentem jedynym w swoim rodzaju. Nadaj każdemu wystąpieniu swój własny, osobisty charakter, np. poprzez stosowanie odwołań czy analogii do swojego hobby.
Po ósme, przećwicz wcześniej swoje wystąpienie.
Polecamy e-poradnik:
Prezentacje, wystąpienia publiczne i prowadzenie spotkań [EBOOK PDF]
Udana prezentacja i wystąpienie
Prezentacja oferty kancelarii podatkowej czy wystąpienie podczas zebrania z pracownikami to wyzwanie polegające na tym, aby przez pewien czas skupić uwagę słuchaczy po to, aby przekazać im informacje i sprawić, aby zostały przez nich skutecznie przyswojone. Jak to zrobić?