Długo trwał spór pewnej spółki z organami podatkowymi, dotyczący wniosku o interpretację, czy są kosztem uzyskania przychodu wydatki na spotkania z klientami. Ostatecznie organy podatkowe, ponownie rozpatrując sprawę wniosku spółki o wydanie interpretacji indywidualnej, znów orzekły niekorzystnie dla spółki.

Firma jest autoryzowanym dealerem w zakresie sprzedaży samochodów, części, akcesoriów oraz serwisu. Działaniom tym towarzyszą spotkania organizowane dla obecnych oraz potencjalnych klientów służące promocji oraz reklamie nowych modeli samochodów oraz marek samochodów sprzedawanych przez spółkę. Spółka organizuje m.in. spotkania dla klientów oraz partnerów biznesowych. Organizator następnie obciąża spółkę zryczałtowanymi kosztami uczestnictwa każdego klienta zgłoszonego przez spółkę. Zaproszeni klienci otrzymują materiały informacyjne oraz promocyjno-reklamowe dotyczące marki samochodów sprzedawanych przez spółkę jak również upominki i gadżety reklamowe.

Sprawdź też: Wydatki na reprezentację i reklamę a koszty uzyskania przychodów w CIT - PROCEDURA krok po kroku >>>

Sprawdź też: Wydatki na poczęstunek dla kontrahentów jako koszty uzyskania przychodów - PROCEDURA krok po kroku >>>

Spotkania z klientami przybierają najczęściej jedną z takich form: spotkania poza salonami samochodowymi, Akademia Jazdy, czyli całodniowe szkolenia polegające na ćwiczeniach z doskonalenia techniki jazdy oraz wizyty w Niemczech w fabryce samochodów sprzedawanych przez spółkę.

Spółka zapytała, czy uprawniona jest do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych wydatków ponoszonych na opisane spotkania klientami?

Czytaj w LEX: Wydatki na organizację zgromadzenia wspólników w kosztach uzyskania przychodu >>>

Czytaj w LEX: Świąteczne wydatki spółek a koszty uzyskania przychodu >>>

Długa droga sporu, ale efekt wciąż taki sam

17 września 2018 r. wydana została interpretacja (nr 0111-KDIB1-1.4010.299.2018.1.ŚS), w której organ odmówił możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z wizytami klientów spółki w Niemczech. W pozostałym zakresie stanowisko uznał za prawidłowe. WSA w Gdańsku oddalił skargę na  interpretację  wyrokiem z 26 lutego 2019 r. (sygn. akt I SA/Gd 1068/18). Spółka wniosła skargę kasacyjną do NSA. NSA wyrokiem z 3 czerwca 2022 r. (sygn. akt II FSK 2511/19) uchylił wyrok WSA w Gdańsku oraz uchylił zaskarżoną interpretację w części, w której stanowisko spółki uznano za nieprawidłowe. W interpretacji indywidualnej z 26 października 2022 r. dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej ponownie orzekł niekorzystnie dla spółki (nr 0111-KDIB1-1.4010.299.2018.9.ŚS).

Wskazał, że wydatki spółki – autoryzowanego dealera samochodowego - w części dotyczącej wydatków związanych z wizytami kontrahentów spółki w Niemczech noszą znamiona reprezentacji.  Są zatem wydatkami, których dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z klientami. Dlatego też jako koszty reprezentacji, wskazane w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie mogą zostać przez spółkę zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zobacz również: Fiskus utrudnia rozliczanie w kosztach wydatków na reklamę >>

 

Przedsprzedaż

Cena promocyjna: 305.1 zł

|

Cena regularna: 339 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Eksperci: Niekorzystną interpretację można skarżyć

- Jednocześnie dyrektor KIS wskazał, że wydatki związane z organizacją spotkań poza salonami samochodowymi prowadzonymi przez spółkę, w miejscach, gdzie klienci mają możliwość zapoznania się z szeroką paletą samochodów oraz przetestowania różnych modeli, a także zapraszaniem klientów na prezentację nowego samochodu, mają na celu szeroko rozumianą promocję i reklamę. W konsekwencji wskazane przez spółkę wydatki poniesione na organizację spotkań poza salonami samochodowymi prowadzonymi przez spółkę mogą stanowić koszty podatkowe – zauważa Agnieszka Fijałkowska-Wocial, doradca podatkowy w kancelarii LTCA Zarzycki Niebudek Kubicz.

 

 

Ekspertka podkreśla, że zdaniem dyrektora KIS, dokonując oceny charakteru wydatków ponoszonych na spotkania z klientami, konieczne jest zbadanie, czy zorganizowanie tych spotkań miało kształtować popyt na produkty podatnika, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich nabywania oraz czy też służyć przede wszystkim budowaniu relacji z partnerami handlowymi i wywołaniu jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu spółki.

Czytaj w LEX: Reprezentacja i reklama w księgach rachunkowych >>>

Czytaj w LEX: Zakupy usług gastronomicznych, podawanych i świadczonych w trakcie spotkań z kontrahentami, jako koszty uzyskania przychodów - LINIA ORZECZNICZA >>>

- Warto dodać, że sprawa była przedmiotem rozpoznania przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku (wyrok z 26 lutego 2019 r., sygn. akt I SA/Gd 1068/18) oraz przez Naczelny Sąd Administracyjny (wyrok z 3 czerwca 2022 r., sygn. akt II FSK 2511/19) i znów trafiła do dyrektora KIS – zauważa Agnieszka Fijałkowska – Wocial.

Co dalej może zrobić spółka? Czy może znów zaskarżyć tę interpretację? - Spółka oczywiście ma takie prawo. Mamy takie przypadki u nas w kancelarii. Jeżeli została wydana interpretacja nawet po wyroku NSA, to jest to dalej interpretacja, od której podatnikowi przysługuje cała ścieżka odwoławcza. Interpretacja zawsze podlega zaskarżeniu, a sprawa kończy się prawomocnie dopiero po wyroku sądu administracyjnego – podkreśla Marcin Zarzycki, adwokat, doradca podatkowy, partner zarządzający w LTCA.