Na podstawie przepisów ustawy, opodatkowaniu VAT podlega odpłatne świadczenie usług, na terytorium Polski, gdzie miejscem świadczenia usług jest, co do zasady, siedziba działalności gospodarczej. Wyjątkiem w tym zakresie jest świadczenie usług z innego, stałego miejsca prowadzenia działalności, albo ogólny brak posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności. Odnosząc się do szczegółów, w tym świadczenia usług turystyki, w pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że polskie przepisy stanowią wyraz implementacji Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego podatku od wartości dodanej, zgodnie z którą organizatorzy wycieczek turystycznych są traktowani jak biura podróży występujący we własnym imieniu i wykorzystujący towary dostarczane oraz usługi świadczone przez innych podatników. Tego rodzaju transakcje w zakresie realizacji podróży są uznawane za pojedyncze usługi podlegające opodatkowaniu w państwie członkowskim, w którym biuro podróży ma siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Zobacz w LEX: Ustalanie miejsca świadczenia usług pośrednictwa - procedura krok po kroku >>

Usługi turystyczne a VAT

Odwołując się do art. 28n ustawy o VAT wskazano, że w przypadku świadczenia usług turystyki w postaci zorganizowanych wyjazdów poza miejsce stałego zamieszkania – miejscem ich świadczenia będzie siedziba działalności gospodarczej. Z kolei w sytuacji braku siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług turystyki będzie miejsce stałego zamieszkania lub pobytu.

Zobacz również:
Rejsy nurkowe i wędkarskie z preferencyjną stawką VAT >>
Jacht zarabia na morzach świata, a rozliczenie VAT w Polsce >>

Czynny i zarejestrowany podatnik VAT prowadzi indywidualną działalność gospodarczą, której dochody są w całości opodatkowane w Polsce. W ramach prowadzonej działalności wspomaga branżę hotelarską i restauracyjną. Planowany rozwój działalności turystycznej mający na celu poszerzenie oferty wypoczynkowej dla klientów wiąże się z zamiarem rozpoczęcia organizacji rejsów na nabytym przez siebie jachcie. Rejsy świadczone na wodach terytorialnych różnych państw należących do Unii Europejskiej będą skierowane do każdego zainteresowanego, zarówno prowadzącego jak i nieprowadzącego działalności gospodarczej.

Zobacz w LEX: Najem jachtu a podatek VAT. Wynajęcie jachtu pełnomorskiego - usługa najmu. Pojęcie usługi turystyki I FSK 832/14 >>

 

Organizacja rejsów a rozliczenie VAT

Oferowany, kompleksowy wypoczynek w postaci rejsów jachtowych ma swoim zakresem obejmować tzw. usługi własne w postaci organizacji pobytu poza miejscem zamieszkania, zakwaterowania na jachcie, wyżywienia, sprzątania, a także obsługi osoby uprawnionej do prowadzenia jachtu. Poza tym przedsiębiorca nie planuje ani transportu pasażerów, ani krótkoterminowego wynajmu środków transportu. Z powodu wymogów techniczno-formalnych, a przede wszystkim konieczności posiadania uprawnień i odbycia specjalistycznego szkolenia, nie ma możliwości wynajęcia jachtu do samodzielnego prowadzenia jednostki.

Zobacz w LEX: Wymóg zarejestrowania się jako podatnika VAT w wyznaczonym urzędzie skarbowym w kontekście świadczenia usług turystycznych polegających na organizowaniu wycieczek zagranicznych do Polski I FSK 1772/12 >>

Podatnik nadmienił, że nie planuje nabywać usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestnika rejsu, jednakże nie wyklucza, że takie życzenie klienta może się pojawić. Jego intencją jest wykonywanie całościowych i samoistnych usług względem uczestników rejsów, w ramach których będzie działał we własnym imieniu i na własny rachunek. Jedyne jego wątpliwości dotyczyły określenia miejsca świadczenia usług turystycznych w kontekście podatkowym i z tym problemem zwrócił się do organu interpretacyjnego celem wyjaśnienia nieścisłości. Wychodził z założenia, że takim miejscem będzie siedziba prowadzonej działalności gospodarczej, bowiem jacht jako jednostka pływająca nie spełnia przesłanek organizacji podmiotowej i technicznej, co do której można określić stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Wskazał, że za stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, inne niż miejsce siedziby, uznaje się miejsce charakteryzujące się stałością, posiadające zaplecze personalne i techniczne, które jest zdolne do odbioru i konsumpcji określonej usługi. Biorąc pod uwagę wymienione przesłanki, zdaniem wnioskodawcy, jacht jako przedmiot realizacji usługi turystycznej w tym przypadku nie spełnia definicji stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

 

Nowość
Nowość

Adam Bartosiewicz

Sprawdź  

Usługi turystyczne jako kompleksowe świadczenia tworzące jedną całość

Dyrektor KIS nie zgodził się z tak uzasadnionym stanowiskiem wnioskodawcy. Podniósł, że w sytuacji podatnika, który zamierza świadczyć wyłącznie usługi własne, przepisy powołanej Dyrektywy obejmujące m.in. usługi i świadczenia nabywane od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści turysty, nie będą miały zastosowania. Jednocześnie w tym przypadku zastosowania nie znajdzie art. 28n ustawy o VAT. Organ interpretujący zważył, że rejsy jachtem organizowane na rzecz usługobiorców i mające miejsce na wodach różnych państw członkowskich Unii Europejskiego stanowią kompleksową usługę o charakterze turystycznym uznawaną za świadczenie złożone z innych, jednostkowych usług ściśle ze sobą powiązanych i tworzących jedną całość.

Zdaniem dyrektora KIS, do tego typu usługi należy stosować zasady ogólne zarówno w kontekście określenia podstawy opodatkowania, miejsca świadczenia usług jak i w odniesieniu do pozostałych zasad obliczania VAT. Biorąc pod uwagę trudności spowodowane wielością lokalizacji świadczonych usług, miejsce świadczenia i jednocześnie opodatkowania usług turystycznych należy ustalić osobno dla podatników oraz osobno dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w obydwu przypadkach przy zastosowaniu przepisów ustawy o VAT (interpretacja indywidualna z 20 kwietnia 2023 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.71.2023.2.PRM). W sytuacji, w której wnioskodawca będzie nabywał usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, miejscem świadczenia nabywanych usług będzie terytorium kraju, w którym wnioskodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. terytorium Polski.