Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 grudnia 2014 r. W przedmiotowej sprawie do fiskusa zwróciła się gmina w sprawie skutków podatkowych otrzymania przez radnych określonych świadczeń związanych z realizacją ich obowiązków.
Gmina wskazała, że radni pełniąc swoje funkcje uczestniczą w szkoleniach, seminariach, konferencjach i imprezach kulturalnych czy sportowych finansowanych ze środków gminy. Radni wyposażani są też w komputery, prasę, artykuły biurowe oraz przeprowadzają rozmowy telefoniczne na koszt gminy, a także korzystają z polis ubezpieczeniowych zakupionych dla radnych na czas podróży zagranicznej.
Według gminy radny wykonując swoją funkcję w radzie gminy nie osiąga przychodu z nieodpłatnych świadczeń w postaci udziału w szkoleniach, udostępnienia mu możliwości skorzystania z telefonu i artykułów biurowych zakupionych przez gminę, gdyż nie osiąga korzyści majątkowej poprzez zwiększenie jego aktywów a ekwiwalentem za to jest praca radnego na rzecz gminy. Radny, pełniąc swą funkcję, nie jest zobowiązany we własnym zakresie zapewnić sobie sprzętu niezbędnego do jej sprawowania. Według gminy trudno także mówić o przychodzie radnego do opodatkowania, którym to przychodem miałaby być wartość kosztów, które poniosła gmina na organizowanie, finansowanie lub współfinansowanie ww. szkoleń, konferencji lub seminariów.
Fiskus zgodził się z gminą. Uznał, że co do zasady przychody otrzymane z tytułu pełnienia obowiązków radnego podlegają PIT. Jednakże w odniesieniu do wymienionych przez gminę świadczeń, które otrzymuje radny należy dokonać oceny, czy stanowią one przychód podatkowy, tj. czy stanowią one nieodpłatne świadczenie. Fiskus podkreślił, że pojęcie nieodpłatnych świadczeń musi być zawsze interpretowane w konkretnym kontekście, a nie w oderwaniu od niego z pominięciem okoliczności realizacji pewnych uprawnień, zjawisk gospodarczych i zdarzeń prawnych.
A większość obowiązków radnego to wielopłaszczyznowe kontakty między władzami samorządowymi a członkami wspólnoty tworzącej gminę. Wykonywanie obowiązków radnego wymaga korzystania przez niego z różnych instrumentów logistycznych, jak w szczególności: odpowiednio wyposażonego miejsca pracy, z dostępem m.in. do internetu, telefonu, artykułów biurowych, prasy. Radny w celu wypełniania swojej funkcji na rzecz gminy zobowiązany jest do kontaktów z mieszkańcami gminy, co może przybierać różne formy, jak w szczególności: udział w spotkaniach na ternie gminy, udział w konferencjach, seminariach, imprezach kulturalnych, oświatowych, sportowych. Radny winien w celu prawidłowego działania i wykonywania przypisanych radzie gminy zadań – zdobywać i pogłębiać wiedzę m.in. z dziedziny prawa, gospodarki, finansów, oświaty, ochrony zdrowia, opieki społecznej, transportu – stąd jego udział w szkoleniach, kursach i warsztatach. Nie bez znaczenia w pracach radnego pozostają także kontakty z innymi gminami (związki i porozumienia międzygminne, stowarzyszenia gmin) zarówno na ternie Polski, jak i za granicą. Stąd wynika konieczność odbywania przez radnych podróży służbowych krajowych i zagranicznych.
Tym samym w przypadku działań radnego i otrzymywania przez niego określonych świadczeń z tytułu tych działań – mowa jest o sferze jego obowiązków. Oznacza to, że radny jest zobowiązany do wykonywania czynności przypisanych jego funkcji w radzie gminy. Nie są to działania i świadczenia, które radny może przyjąć na zasadzie dobrowolnej lub uznaniowej.
Nieodpłatne świadczenie będzie więc przychodem radnego, gdy świadczenie to spowoduje wystąpienie po stronie radnego przysporzenia: w postaci nabycia wymiernej korzyści majątkowej lub w postaci również wymiernego zaoszczędzenia wydatku. Nieodpłatne świadczenie będzie przychodem, gdy zostanie spełnione w pełni dobrowolnie, tj. na zasadzie własnej woli – a nie w wykonaniu obowiązku.
Zobacz książkę "Opodatkowanie przychodów z nieodpłatnych świadczeń" dostępną w księgarni internetowej Profinfo >>
Stąd też otrzymywane przez radnego opisane świadczenia należy zaliczyć do narzędzi niezbędnych w realizowaniu codziennych obowiązków radnego, a wydatki samorządów w tym zakresie nie generują po stronie radnych przychodu w rozumieniu ustawy o PIT. Takim przychodem dla radnego nie będzie także wartość polisy ubezpieczeniowej na czas jego zagranicznej podróży służbowej, której zakup sfinansowany jest przez gminę.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 grudnia 2014 r., IBPBII/1/415-696/14/JP, LEX nr 248499
Omówienie pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego