Rezygnację - z dniem 1 maja 2011 r. - ze stosowania obniżonych stawek akcyzy dla paliw silnikowych zawierających powyżej 2 % biokomponentów oraz biokomponentów stanowiących samoistne paliwa ma na celu nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym.
Obecnie w Polsce obowiązuje system obniżonych stawek akcyzy dla paliw silnikowych (benzyn i olejów napędowych) z udziałem biokomponentów oraz dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwo przeznaczonych do napędu silników spalinowych. Wsparcie w postaci tych ulg w podatku akcyzowym stanowi pomoc publiczna państwa, której stosowanie wymaga zgody Komisji Europejskiej, która wyraziła opinie, że pomoc ta nie będzie konieczna w dłuższej perspektywie czasu i ograniczyła termin jej obowiązywania do końca kwietnia 2011 r.
Zmiana ustawy o podatku akcyzowym polega na określeniu stawek akcyzy dla:
- benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz ich mieszanin z biokomponentami spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach w wysokości - 1.565,00 zł/1000 litrów,
- olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz ich mieszanin z biokomponentami - 1.048,00 zł/1000 litrów,
- biokomponentów stanowiących samoistne paliwa przeznaczonych do napędu silników spalinowych w wysokości - 1.048,00 zł/1000 litrów.
Paliwa silnikowe stanowiące mieszankę benzyny albo oleju napędowego z biokomponentami, których nie będzie można zaklasyfikować pod powyższymi kodami, będą opodatkowane podatkiem akcyzowym według stawki określonej odpowiednio dla benzyn silnikowych albo dla olejów napędowych.
Zgodnie z przepisem przejściowym, jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie powstał przed dniem wejścia w życie nowelizacji, to należy stosować przepisy dotychczasowe. Jednakże w przypadku wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie powstał przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, lecz do tego dnia nie nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy - powinny być stosowane przepisy w brzmieniu obowiązującym po zmianie ustawy.
Rezygnacja z obniżonych stawek akcyzy dla paliw silnikowych z zawartością biokomponentów spowodować ma realny wzrost wpływów do budżetu państwa szacowany na ok. 1.497,1 mln zł rocznie. Jednocześnie , ze względu na cenotwórczy charakter podatku akcyzowego, należy spodziewać się, że zwiększone przez to koszty wprowadzenia ich do obrotu będą przerzucane w cenie na konsumentów. Może to oznaczać wzrost cen tych paliw. W przypadku benzyny z zawartością 5 % bioetanolu, wzrost cen wynikający z braku obniżonej stawki może wynieść ok. 10 gr za litr z podatkiem VAT a w przypadku ON z zawartością 5 % estru wzrost ten powinien oscylować około 6 groszy za 1 litr z podatkiem VAT.
Jolanta Mazur