Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od stycznia 2020 roku. Projekt trafił teraz do uzgodnień międzyresortowych.
Cel: Uszczelnienie systemu
Jak wynika z uzasadnienia projektu, głównym celem jest wyeliminowanie nieprawidłowości w obszarze opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych. Chodzi o wprowadzenie ustawowych zmian o charakterze uszczelniającym obrót tymi wyrobami. Po wejściu w życie przepisów ma pojawić się nowy obowiązek podatkowy w przypadku samochodów osobowych. Nowością będzie także obowiązek uzyskania dla celów związanych z rejestracją samochodów ciężarowych oraz specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy. Nie ta zmiana jest jednak najważniejsza.
Szerszy zakres systemu SENT
Jak tłumaczy Jacek Arciszewski, doradca podatkowy, specjalista w podatku akcyzowym, najbardziej kontrowersyjny jest pomysł nałożenia systemu monitorowania towarów w ramach SENT na towary wrażliwe przemieszczane w ramach akcyzowej procedury zawieszenia (EMCS) czy tranzytu.
Zobacz również: Wiążąca informacja taryfowa tylko elektronicznie >>
- Może zaskakiwać plan objęcia systemem SENT wyrobów wrażliwych przewożonych przez operatorów pocztowych, objętych niektórymi procedurami celnymi, czy też przemieszczanych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, do tej pory wyłączonych z systemu – tłumaczy Arciszewski. Przypomina, że jeszcze niedawno przy planach objęcia gazu LPG systemem SENT przewidziano, że przez chwilę nawet papierowy dokument dostawy wykluczy konieczność stosowania systemu SENT (przez miesiąc). Nie wspominając o tym, że po wdrożeniu elektronicznych dokumentów dostawy, zgłoszenia SENT nie miały być stosowane równolegle z tym dokumentem, bo przecież system EMCS również służy celom kontrolnym. - Dodatkowo zauważam, patrząc jedynie na podmioty akcyzowe, że nigdy nie są one podmiotami przypadkowymi, bo wcześniej są weryfikowane przez fiskusa podczas postępowania o wydanie zezwolenia akcyzowego, podmioty te składają również zabezpieczenie akcyzowe, które choć nie obejmuje podatku VAT, wydaje się być wystarczającą rękojmią bezpieczeństwa transakcji. A teraz, nagle zmieniamy filozofię i dokładamy nowe obowiązki, niewątpliwie skutkujące kosztami po stronie firmy – podsumowuje ekspert.
Sprawdź w LEX:
- Czy podatnik, który nabył olej napędowy na potrzeby działalności gospodarczej powinien zarejestrować się w PUESC i potwierdzić odbiór oleju? >
- Czy ekstrakt z czarnej rzodkwi (kod CN 1302 19 70) podlega obowiązkowi zgłoszenia do SENT? >
- Czy minimalna ilość alkoholu etylowego całkowicie skażonego także podlega systemowi monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, czy też spółka może odwołać się do przepisów o podatku akcyzowym? >
- Jakie wymagania muszą spełnić pojazdy serwisanta, aby mógł wozić odpady poserwisowe do firmy zbierającej odpady? >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.