Ratyfikowana przez Polskę 15 maja 1997 r. Konwencja obejmuje szeroki zakres podatków i zawiera przepisy, które zapewniają wysoki poziom poufności. Poza przyjmowaną powszechnie w umowach dwustronnych formą wymiany informacji podatkowych na wniosek przewiduje ona również inne formy wzajemnej pomocy, takie jak spontaniczna wymiana informacji, automatyczna wymiana informacji, jednoczesne kontrole podatkowe, doręczanie dokumentów oraz pomoc w odzyskiwaniu należności.
Jednakże z uwagi na to, że Konwencja została sporządzona przed przyjęciem międzynarodowych standardów w zakresie przejrzystości i wymiany informacji, nie znalazły one w niej odzwierciedlenia. Konwencja nie nakłada bowiem na strony obowiązku przekazywania informacji bankowych, jak również nie reguluje kwestii udzielania informacji, które nie są państwu proszonemu potrzebne dla własnych celów podatkowych, uzależniając przekazywanie tych informacji od ustawodawstwa wewnętrznego stron. Natomiast uzgodnione na szczeblu międzynarodowym standardy w tym zakresie wynikające z Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku, przewidują pełną wymianę informacji dla celów podatkowych na wniosek, bez względu na krajowy interes podatkowy lub tajemnicę bankową.
Poza wyeliminowaniem istniejących ograniczeń w zakresie wymiany informacji podatkowych, zmiany wprowadzane przez Protokół mają na celu otwarcie Konwencji dla wszystkich państw, a nie jak dotychczas tylko dla krajów będących członkami Rady Europy lub OECD. Warunkiem jednak zaproszenia do przystąpienia państw spoza tego kręgu jest decyzja stron Konwencji podjęta w drodze konsensusu. Takie szerokie otwarcie pozwoli między innymi ograniczyć ilość zawieranych przez Polskę umów dwustronnych o wymianie informacji w sprawach podatkowych.
W celu wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych odnośnie zakresu i szczegółowości danych, które muszą być zawarte we wniosku kierowanym do innego państwa o udzielenie informacji, protokół przewiduje wprowadzenie zmiany, które da możliwość bardziej elastycznego podejścia do kwestii podawania danych pozwalających na identyfikację osoby, której dotyczy wniosek.
Zgodnie z Protokołem, o ile strony nie uzgodnią inaczej, zmienione przepisy będą miały zastosowanie do współpracy administracyjnej dotyczącej okresów podatkowych rozpoczynających się w dniu 1 stycznia lub po tym dniu w roku następującym po roku, w którym Konwencja weszła w życie w odniesieniu do danej strony, lub gdy nie występuje okres podatkowy - do należności podatkowych powstałych w dniu 1 stycznia lub po tym dniu w roku następującym po roku, w którym Konwencja weszła w życie w odniesieniu do tej strony. Co do zasady w zakresie spraw karnych skarbowych wprowadzone zmiany będą miały zastosowanie również do wcześniejszych okresów podatkowych.
Protokół zmieniający Konwencję o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, sporządzoną w Strasburgu dnia 25 stycznia 1988 r. (Dz. U. Nr 180, poz. 1071) w stosunku do Polski wejdzie w życie 1 października 2011 r.