Zmiany we wzorach będą wprowadzone ze względu na:

Uwzględnienie zmian w zakresie ograniczenia stosowania 50 proc. kosztów uzyskania przychodów

Zgodnie z art. 22 ust. 9a ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r., w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów z tytułu:

a) zapłaty twórcy za przeniesienie prawa własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego,

b) opłaty licencyjnej za przeniesienie prawa stosowania wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego, otrzymanej w pierwszym roku trwania licencji od pierwszej jednostki, z którą zawarto umowę licencyjną,

c) korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami

- nie mogą przekroczyć 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, tj. 42.764 zł w 2013 r.

Mając na względzie ww. ograniczenie oraz poprawność rozliczeń dokonywanych przez podatników i płatników, w rocznym obliczeniu podatku (PIT-40) w części „Dochody podatnika i zaliczka pobrana przez płatnika" w wierszu „Prawa autorskie i inne prawa, o których mowa w art. 18 ustawy", odpowiednio w zeznaniu podatkowym (PIT-36, PIT-37) w części „Dochody / straty ze źródeł przychodów" w wierszach „Należności ze stosunku: pracy, służbowego, spółdzielczego i z pracy nakładczej, a także zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacone przez zakład pracy" oraz „Prawa autorskie i inne prawa, o których mowa w art. 18 ustawy", proponuje się wyodrębnienie przychodu, do którego płatnik (odpowiednio podatnik) stosuje 50 proc. koszty uzyskania przychodów stosownie do art. 22 ust. 9 pkt 1-3 ustawy o PIT, zważywszy, iż honoraria autorskie mogą być również wypłacane w ramach umowy o pracę. Ułatwi to podatnikom, płatnikom oraz organom podatkowym weryfikowanie wysokości zastosowanych kosztów uzyskania przychodów w kontekście obowiązującego limitu.

Możliwość zrezygnowania z podawania niektórych danych identyfikacyjnych

Proponowane zmiany we wzorach są też konsekwencją nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 171, poz. 1016), m.in. w zakresie:

a) prowadzenia przez Ministra Finansów Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, służącemu gromadzeniu wybranych danych ewidencyjnych z rejestru PESEL dotyczących osób fizycznych objętych tym rejestrem oraz danych wynikających: ze zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych podmiotów,

b) danych z niektórych dokumentów związanych z obowiązkami wynikającymi z przepisów podatkowych, a także weryfikacji ww. danych oraz porównaniu ich z rejestrami urzędowymi prowadzonymi na podstawie odrębnych przepisów.

Z uwagi na fakt, że naczelnicy urzędów skarbowych mają dostęp do danych identyfikacyjnych i ewidencyjnych podatników i płatników zaewidencjonowanych w tym rejestrze uznano, że w sytuacji, gdy na podatnikach i płatnikach ciąży obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego i aktualizacji danych w nim zawartych stosownie do przepisów ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (w tym w zakresie danych adresowych), nie powinno się po raz kolejny żądać podawania tego rodzaju informacji, gdyż są one już w posiadaniu administracji podatkowej. Konsekwencją powyższego jest rezygnacja z wpisywania adresu płatnika w PIT-40 oraz adresu podatnika w PIT-36L, z uwagi na fakt, iż są one podawane w zgłoszeniu identyfikacyjnym i aktualizacyjnym tych podmiotów, odpowiednio adresu podatnika oraz adresu małżonka podatnika w PIT/D z uwagi na fakt, iż formularz ten stanowi załącznik do zeznania podatkowego PIT-28, PIT-36 i PIT-37, w którym tego rodzaju informacje widnieją;

Zmianę formuły dotyczącej odpowiedzialności karnej skarbowej za określone działania lub zaniechania

Po dokonaniu analizy zasadności zamieszczania we wzorach formularzy podatkowych zapisów dotyczących tej odpowiedzialności stwierdzono, iż żaden przepis nie uzależnia odpowiedzialności karnej za podanie danych niezgodnych z rzeczywistością od złożenia oświadczenia o znajomości tych przepisów. Z uwagi jednak na fakt, iż zamieszczanie stosownych klauzul można traktować, jako przejaw zasady lojalności organów państwowych wobec obywatela, zdecydowano o zmianie formuły dotyczącej odpowiedzialności karnej skarbowej poprzez zastąpienie dotychczasowego oświadczenia o znajomości przepisów Kodeksu karnego skarbowego stosownym pouczeniem informującym o odpowiedzialności przewidzianej w tym kodeksie.

Proponuje się, aby wzory określane tym rozporządzeniem miały zastosowanie do uzyskanych dochodów lub poniesionych strat od 1 stycznia 2013 r., z wyjątkiem podatników, którzy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia złożyli zeznanie podatkowe według dotychczasowych wzorów. Dotyczy to podatników podlegających w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, którzy stosownie do art. 45 ust. 7 ustawy o PIT są obowiązani złożyć zeznanie(a) podatkowe przed opuszczeniem terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Projekt rozporządzenia określa 12 wzorów.