Krzysztof Koślicki: Rozmawiamy 1 marca. Akurat dzisiaj Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) obchodzi szóste urodziny. Skupmy się jednak na bieżącej sytuacji i przyszłości. Co jest obecnie priorytetem w działaniach Krajowej Administracji Skarbowej (KAS)?

Bartosz Zbaraszczuk (BZ): Wszystkie zadania, które Krajowa Administracja Skarbowa wykonuje są ważne. Ze względu na położenie geograficzne Polski, KAS pełni wyjątkową rolę przy obsłudze obrotu towarowego oraz osobowego na granicy zewnętrznej Unii Europejskiej. Jest to zadanie szczególne ważne w czasie wojny w Ukrainie.  Priorytetem jest ochrona obszaru celnego i granic zewnętrznych UE, ale również zapewnienie sprawnej odprawy transportów z pomocą humanitarną dla Ukrainy. Funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej egzekwują wszystkie zakazy nałożone przez Radę Unii Europejskiej w ramach sankcji gospodarczych wobec Federacji Rosyjskiej i Białorusi w związku z wojną w Ukrainie. Polega to przede wszystkim na prowadzeniu działań kontrolnych, które mają na celu zapobieganie nielegalnemu przywozowi i wywozowi towarów. Patrząc ogólnie na zakres działania KAS priorytetem jest zwalczanie przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych, w tym związanych z naruszeniem przepisów dotyczących towarów, którymi obrót podlega zakazom lub ograniczeniom. Mam tu na myśli oczywiście VAT i akcyzę. W tym obszarze mamy liczne sukcesy. W 2022 r. zlikwidowaliśmy kilkanaście grup przestępczych zajmujących się produkcją oraz handlem wyrobami tytoniowymi, alkoholem czy urządzaniem nielegalnych gier hazardowych, a także biorących udział w wyłudzeniach VAT. Naszym celem jest również profesjonalna obsługa podatników, rozbudowa e-Urzędu Skarbowego o kolejne usługi pozwalające na szybki kontakt z urzędem skarbowym, a tym samym załatwienie urzędowych spraw.

Zobacz również: MF zadowolony z efektów kontroli wydawania paragonów >>

Czytaj w LEX: Kontrola wykonywana na podstawie legitymacji służbowej >>

Czy będzie więcej kontroli?

BZ: Nie planujemy przeprowadzania większej liczby kontroli na chwilę obecną, bo nie ma takiej potrzeby. Prowadzone przez nas kontrole są coraz bardziej efektywne. Mamy ponad 90 proc. skuteczności. Taki wynik jest efektem tego, że KAS inwestuje w infrastrukturę, która pozwala na gromadzenie i przetwarzanie dużych zbiorów danych w celu podniesienia efektywności działań analitycznych KAS. Dzięki temu możliwe jest coraz szybsze  i coraz bardziej skuteczne podejmowanie decyzji nie tylko w celu przeciwdziałania wyłudzeniom skarbowym, ale również wspierających podatników.

Czytaj w LEX: Gromadzenie informacji podatkowych przez organy Krajowej Administracji Skarbowej >>>

Proces elektronizacji będzie postępował. Pracujemy nad nowym rozwiązaniem, dzięki któremu dane zgłaszane przez przedsiębiorców w CEIDG będą w trybie automatycznym zasilały Centralny Rejestr Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP). Dane podatnika prowadzącego działalność gospodarczą będą aktualizowane w systemach bez zbędnej zwłoki i z wykluczeniem błędów związanych z ręcznym przenoszeniem danych ze zgłoszeń.  Zautomatyzowany już został proces nadawania NIP i ujawniania go w CEIDG. Pierwsza część projektu (związana z wnioskami o wpis do rejestru) została wdrożona 13 stycznia 2023 r., natomiast pozostała część usługi (dotycząca m.in. wniosków aktualizacyjnych w tym wykreśleń wpisów z CEIDG) będzie implementowana jeszcze w tym roku.

Czytaj w LEX: Odpowiednie stosowanie przepisów Ordynacji podatkowej do kontroli celno-skarbowej prowadzonej w odniesieniu do rozliczeń dokonywanych dla celów podatkowych >>>

 

Podatnicy narzekają jednak, że większość wprowadzanych rozwiązań wspiera urzędników, nie przedsiębiorców. Prowadzący działalność gospodarczą skarżą się, że mają coraz więcej obowiązków. Wskazują, że rozliczenia są coraz bardziej skomplikowane, a w dokumentacji trzeba podawać coraz więcej szczegółowych informacji. Nie doceniają państwa pracy?

Anna Chałupa (ACh): Przyznam szczerze, że dziwię się takiej tezie, ale bardzo dziękuję za to pytanie. Proszę zauważyć, że podatnicy z roku na rok coraz chętniej korzystają z elektronicznych form składania swoich rozliczeń podatkowych PIT.  Zbudowaliśmy i rozwijamy e-usługi, których celem jest ułatwienie wywiązywania się z obowiązku składania zeznań podatkowych. Niewątpliwie zeznania składane w formie elektronicznej są prostsze i bardziej przyjazne dla podatników. Takie opinie sami wyrażali w przeprowadzonych w ubiegłym roku badaniach satysfakcji.  Zeznania udostępniane przez administrację skarbową zawierają szereg reguł, które wyliczają lub pozwalają na wyliczenie w łatwy sposób podatku i złożenie zeznania do urzędu skarbowego. Warto zwrócić uwagę, że liczba zeznań składanych w formie elektronicznej począwszy od rozliczeń za 2017 rok zasadniczo wzrosła. Za 2017 rok podatnicy złożyli  elektronicznie ok. 11,7 mln zeznań  (przy 7,6 mln zeznań w formie papierowej), natomiast za 2021 rok złożono 19,8 mln zeznań w formie elektronicznej a tylko 1,9 mln zeznań wpłynęło w formie papierowej.

Czytaj w LEX: Zakaz korekty cofającej ustalenia kontroli celno-skarbowej >>>

A co z przedsiębiorcami?

ACh:  Rozliczają się korzystając m.in. z systemu e-Deklaracje na podatki.gov.pl. Mamy w planach wstępne wypełnienie ich zeznań w usłudze Twój e-PIT. Mam nadzieję, że będzie to możliwe już w przyszłym roku. Rozwijamy dla nich również e-Urząd Skarbowy. Z łatwością korzystają z niego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. W tym roku w e-Urzędzie Skarbowym pojawi się również konto organizacji i szeroka gama e-usług dla tej grupy podatników.

BZ:  Przypomnę, że od 1 stycznia 2022 r. polscy przedsiębiorcy mogą, na zasadzie dobrowolności, korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Jest to nowe rozwiązanie umożliwiające przesyłanie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych. Administracja podatkowa oferuje podatnikom usługę przechowywania i archiwizowania faktur. W pierwszej fazie korzystanie z KSeF jest dobrowolne. Etap fakultatywny pozwoli podatnikom nabrać doświadczenia i przygotuje ich na powszechne fakturowanie elektroniczne. Wdrożenie KSeF pozwoli na optymalizację i przyśpieszenie procesów obiegu dokumentów w przedsiębiorstwach. Podatnicy będą dysponować w czasie rzeczywistym informacjami z faktur dla potrzeb zarządczych. Korzystanie z e-faktur to również brak konieczności przepisywania danych z dokumentu papierowego do systemu. Podatnicy otrzymają też szybszy zwrot VAT.

Czytaj w LEX: Kontrola celno-skarbowa jako instytucja badająca prawidłowość rozliczeń dokonywanych dla celów podatkowych - wszczęcie oraz przebieg kontroli >>

Czytaj w LEX: Kontrola celno-skarbowa jako instytucja badająca prawidłowość rozliczeń dokonywanych dla celów podatkowych - zakończenie kontroli >>

 

Nowość
Ordynacja podatkowa. Orzecznictwo. Piśmiennictwo
-70%
Nowość

Małgorzata Niezgódka-Medek, Marek Szubiakowski

Sprawdź  

Cena promocyjna: 89.7 zł

|

Cena regularna: 299 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 299 zł


Jak sprawdzają się wprowadzone w ubiegłym roku tzw. nabycia sprawdzające? Wyjaśnijmy Czytelnikom, że chodzi tu zakupy w sklepach, na bazarach, w zakładach usługowych dokonywane przez urzędników i weryfikacja, czy dana transakcja zostanie zarejestrowana na kasie fiskalnej. Jakie są efekty po pierwszym roku istnienia tej formy kontroli?

BZ: Efekty są bardzo dobre. W 2022 roku organy KAS dokonały 56 246 nabyć sprawdzających, w trakcie których nałożyły 13 397 mandatów karnych na łączną kwotę blisko 18 mln zł. Mandaty to jedno, ale akcja kontroli wydawania paragonów ma przede wszystkim cel prewencyjny.  W ślad za nią zwiększają się wpływy z tytułu innych podatków należnych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i sprzedażą towarów i usług. Ta akcja dyscyplinuje przedsiębiorców i zachęca do przestrzegania obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej i wydawania paragonu fiskalnego. Przykładem tego jest wynik analizy, jaką przeprowadzaliśmy w siedmiu wybranych województwach (mazowieckie, małopolskie, lubelskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie, wielkopolskie i zachodnio-pomorskie) w zakresie wpływu podatku należnego dla branży gastronomicznej w okresie letnim (czerwiec-wrzesień 2022 r. do 2021 r. r/r). Stwierdziliśmy, że w tym obszarze nastąpiło zwiększenie zarówno kwot sprzedaży netto ok. 3 mld zł oraz wzrost podatku należnego VAT o 290 mln zł.  

ACh: W kontekście paragonów warto także dodać, że nowym, ciekawym rozwiązaniem będzie z pewnością Hub Paragonowy. Od pewnego czasu pracujemy nad udostępnieniem usługi umożliwiającej pobranie paragonu z kasy na smartfona. Termin udostępnienia usługi to 15 września br.  Co istotne, nie będziemy wprowadzać żadnych zmian przepisów, które nakładałyby obowiązek wystawiania paragonów w postaci elektronicznej dla klienta. Obowiązuje przepis, zgodnie z którym za zgodą nabywcy sprzedawca może wystawić paragon w postaci elektronicznej i przesłać go w sposób z nim uzgodniony. Celem przedsięwzięcia jest jedynie zaproponowanie rynkowi jednolitej nieobowiązkowej platformy do udostępniania paragonów w formie elektronicznej. Mam nadzieję, że w ramach tego przedsięwzięcia znacznie podniesiemy atrakcyjność naszej aplikacji eParagony, która poza dotychczasowymi funkcjonalnościami (manualnego wprowadzania informacji o paragonach oraz zgłaszania nieprawidłowości do KAS) zyska możliwość automatycznego zapisywania i przechowywania paragonów elektronicznych na urządzeniu klienta . Chcę też potwierdzić, że paragony, inne dane w tym zakresie nie będą w żaden sposób udostępniane nikomu poza konsumentem. Będą niedostępne dla organów podatkowych.

 

W tym roku Business Center Club razem z Ministerstwem Finansów już dwudziesty raz organizuje akcję wyboru urzędu skarbowego najbardziej przyjaznego podatnikom. Serwis Prawo.pl jest patronem medialnym akcji. Co to znaczy przyjazny urząd? Czy w ogóle urząd może być przyjazny?

ACh: Urząd przyjazny to przede wszystkim urząd profesjonalny – taki, w którym respondenci zauważają bardzo wysokie standardy obsługi klienta i taki w którym ich zdaniem budowana jest między administracją skarbową a uczciwymi przedsiębiorcami relacja oparta  na wzajemnej życzliwości, profesjonalizmie i zaufaniu. Z pełnym przekonaniem chcę podkreślić, że pracę naszych pracowników oceniam bardzo wysoko. I nie jest to tylko moja subiektywna ocena, ale jest ona poparta opinią ponad 200 tysięcy klientów odwiedzających urzędy skarbowe i kilkunastu tysięcy dzwoniących do Krajowej Informacji Skarbowej. Od prawie dwóch lat prowadzimy systematyczne i na dużą skalę badania satysfakcji klientów. Wyniki tych badań wyraźnie pokazują, że pracownicy Krajowej Administracji  Skarbowej mają coraz wyższe kompetencje twarde i miękkie.  Są bardzo profesjonalni, kompetentni, skuteczni, uprzejmi i życzliwi.  Bardzo doceniam też wzrost wskaźnika skuteczności załatwiania przez pracowników spraw klientów podczas jednej wizyty w urzędzie skarbowym i jednej rozmowy w KIS. Poprzez swoje wysokie zaangażowanie pracownicy wpływają na budowanie wizerunku KAS jako organizacji profesjonalnej oraz nowoczesnej.  

Bartosz Zbaraszczuk, wiceminister finansów, szef Krajowej Administracji Skarbowej

Bartosz Zbaraszczuk
Anna Chałupa, wiceminister finansów, zastępca szefa KAS

Anna Chałupa