KNA rozpatrzyła projekt zmian rynku audytorskiego

Członkowie Komisji Nadzoru Audytowego przedstawili swoje uwagi do projektu Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej Dyrektywę 2006/43/WE w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych COM(2011) 778) oraz projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego (COM(2011) 779).

Członkowie Komisji uznali, iż propozycja przejęcia od organizacji samorządu zawodowego przez organ nadzoru publicznego wszystkich zadań (za wyjątkiem przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego i rejestracji biegłych rewidentów i podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych), jest za daleko idąca. Jednocześnie przyznali, że zasadne jest przejęcie zadania przeprowadzania kontroli w ramach systemu zapewniania jakości podmiotów uprawionych do badania sprawozdań finansowych.

Komisja Nadzoru Audytowego nie zgłosiła na razie zastrzeżeń do propozycji, aby współpraca organów nadzoru publicznego państw członkowskich UE odbywała się w ramach Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ang. European Securities and Markets Authority - ESMA).

Członkowie nie osiągnęli natomiast konsensusu wobec propozycji dopuszczającej jedynie osoby niewykonujące zawodu biegłego rewidenta do pełnienie funkcji członka organu nadzoru publicznego.

Podczas dyskusji nad uregulowaniami przedstawionymi w projekcie rozporządzenia dotyczącego podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych badających sprawozdania finansowej jednostek zainteresowania publicznego Członkowie Komisji:

- przedstawili zdanie, że kwestia zapewnienia stosowania przez biegłych rewidentów międzynarodowych standardów rewizji finansowej (MSRF), w tym przyjęcia ich jako prawnie obowiązujących wymaga jeszcze analizy, choć co do zasady nie sprzeciwiają się ich wprowadzeniu;

- opowiedzieli się za proponowanym wzmocnieniem raportowania, jednakże wskazali, iż szczegóły rozwiązań wymagają jeszcze analizy;

- zgodzili się na wprowadzenie proponowanego zakazu świadczenia wobec jednostki badanej przez podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych i inne podmioty należące do tej samej sieci usług innych niż usługi w zakresie rewizji finansowej lub pokrewnych usług rewizji finansowej. Wyrazili jednak przeciw wobec wyznaczania progów przychodów, które podmiot uprawniony może uzyskiwać za wykonywanie danego rodzaju usługi;

- wyrazili sprzeciw wobec proponowanego nakazu przekształcenia podmiotów uprawnionych badających sprawozdania finansowe dużych jednostek zainteresowania publicznego (po przekroczeniu progów określonych w projekcie rozporządzenia) w podmioty, które mogą świadczyć jedynie usługi badania sprawozdań finansowych (tzw. ang. pure audit firms), gdyż może się to wiązać ze wzrostem kosztów badania i obniżeniem jakości;

- mieli rozbieżne opinie wobec propozycji obowiązkowej rotacji podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych w związku z czym nie zaprezentowano jednolitego stanowiska;

- poparli propozycję zakazu stosowania klauzul umownych preferujących podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych z tzw. wielkiej czwórki;

- częściowo wyrazili obawy w zakresie proponowanych przepisów ułatwiających uznawanie uprawnień biegłych rewidentów, transgraniczne świadczenie usług przez biegłych rewidentów i podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych, wskazując na skutki dla funkcjonowania rynku usług rewizji finansowej.

Opracowanie: Magdalena Stankiewicz, RPE WKP

Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 2 kwietnia 2012 r.

Data publikacji: 2 kwietnia 2012 r.