Za zmianami głosowało 414 posłów, nikt nie był przeciw.
W uchwalonej w piątek ustawie uregulowano obowiązki przewoźnika związane z zapewnieniem przekazywania do rejestru aktualnych danych geolokalizacyjnych pojazdów. Weryfikacji będzie poddana cała trasa przewozu na terytorium kraju towarów objętych zgłoszeniami.
Wymóg lokalizacji
Przewoźnicy będą musieli wyposażyć swoje samochody w lokalizatory. Możliwe będzie także korzystanie z własnych urządzeń GPS. Konieczne będzie jednak zarejestrowanie urządzenia. W zgłoszeniu trzeba będzie podać jego numer. Ma to umożliwić jego identyfikację w rejestrze.
Obowiązkiem kierowców będzie natomiast właściwe używanie urządzenia. Jak wynika z uzasadnienia do ustawy, aplikacja zmieniająca elektroniczne urządzenie przenośne w lokalizator będzie udostępniona bezpłatnie. Po wgraniu aplikacji do urządzenia będzie ona nadawała indywidualny numer identyfikujący lokalizator w rejestrze. Taki lokalizator, podobnie jak urządzenie pokładowe viaBOX wykorzystywane obecnie w systemie viaTOLL, zamontowany będzie w środku transportu. Obowiązkiem kierującego będzie uruchomienie (włączenie bez możliwości wyłączenia w trakcie realizacji przewozu) lokalizatora przed rozpoczęciem przewozu albo niezwłocznie po wjeździe na terytorium kraju. Na kierującego nałożono również obowiązek wyłączenia lokalizatora po dokonaniu przewozu towarów i dostarczeniu ich do miejsca przeznaczenia albo wyjazdu z terytorium kraju.
Bez sprawnie działającego lokalizatora lub w przypadku awarii systemu lokalizacji trwającej dłużej niż jedną godzinę, kierowca będzie musiał przerwać podróż i zatrzymać się na najbliższym parkingu.
System kar i sankcji
Przepisy ustawy nakładają także określone obowiązki na przewoźnika w zakresie dostarczania danych geolokalizacyjnych. Za nieprzestrzeganie przepisów będzie on podlegał karze w wysokości 10 tys. zł.
Sankcje mogą grozić także kierowcom. Zostaną ukarani m.in. za jazdę bez sprawnego lub z wyłączonym lokalizatorem. Kary wyniosą od 5 do 7,5 tys. zł.
Ustawa ma wejść w życie 1 października. Sankcje karne będą natomiast nakładane od stycznia 2019 r. Ustawa trafi teraz do Senatu.