Od Nowego Roku przedsiębiorców czeka wiele zmian w przepisach podatkowych. Kluczowe zmiany zostały uchwalone w ustawie o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce oraz w nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług.
Zmiany w podatkach dochodowych
Niezapłacona w terminie faktura nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu. W przypadku, gdy podatnik (nabywca) zaliczy do kosztów uzyskania przychodów kwotę wynikającą z faktury(rachunku) i nie ureguluje jej w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności zobowiązany będzie do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów. Jeżeli termin płatności ustalony przez strony transakcji będzie dłuższy niż 60 dni, nabywca (dłużnik) zobowiązany będzie do dokonania korekty kosztów z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to w praktyce, że zobowiązania nieuregulowane w terminie 90 dni od daty zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów od miesiąca, w którym minął 90 dniowy termin do czasu ich uregulowania. Obowiązek zmniejszenia kosztów powstawał będzie w miesiącu, w którym upłynie 30 dniowy termin płatności dla umów z terminem płatności do 60 dni oraz 90 dniowy dla umów z terminem płatności dłuższym niż 60 dni.
Regulacja ta spowoduje, że przedsiębiorcy nie będą zawierali umów z terminami płatności dłuższymi niż 90 dni, a przynajmniej będą starali się regulować swoje zobowiązania w terminie 90 dni. W przeciwnym wypadku nałożą na siebie dużo dodatkowej pracy związanej z rozliczeniem podatku (konieczność monitorowania terminów zaliczenia do kosztów poszczególnych faktur) oraz pozbawią się poniesionych kosztów uzyskania przychodów.
Zmiany w podatku VAT
Ulga za złe długi
Skrócenie terminu uprawniającego do skorzystania z ulgi za złe długi ze 180 do 150 dni. Po upływie tego okresu wierzyciel będzie miał prawo do skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Wierzyciel wraz ze złożeniem deklaracji, w której dokonuje korekty zobowiązany będzie do złożenia zawiadomienia VAT -ZD, w którym wskaże kwotę z niezapłaconej faktury, wysokość podatku oraz dane dłużnika. Jednocześnie zniesiony został obowiązek zawiadomienia dłużnika o skorygowaniu podatku należnego.
Zgodnie z nowymi przepisami dłużnik zobowiązany będzie do korekty odliczonej kwoty podatku VAT wynikającej z niezapłaconej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Obowiązek korekty podatku naliczonego będzie powstawał niezależnie od tego, czy wierzyciel skorygował podatek należny. Dotychczas obowiązek korekty podatku naliczonego przed dłużnika powstawał tylko wtedy, gdy wierzyciel korygował podatek należny i zawiadomił o tym dłużnika.
W przypadku stwierdzania przez organ kontrolujący, że dłużnik pomimo ciążącego na nim obowiązku skorygowania podatku naliczonego, tego nie uczynił zostanie obciążony dodatkowym zobowiązaniem podatkowym w wysokości 30% kwoty podatku wynikającego z nieuregulowanych faktur.
Metoda kasowa
Zniesienie ograniczenia w stosowaniu metody kasowej rozliczenia podatku VAT przez małych podatników, tj. 90. dniowego terminu liczonego od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, po upływie którego powstawał obowiązek podatkowy niezależnie od tego, czy podatnik otrzymał zapłatę za towar lub usługę. Mali podatnicy osiągający obroty nieprzekraczające rocznie 1 mln 200 euro nie będą zobowiązani do zapłaty podatku VAT, w przypadku, jeżeli nie otrzymają zapłaty od kontrahenta będącego czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku nieotrzymania należności od kontrahenta, który nie jest podatnikiem VAT obowiązek podatkowy powstanie dopiero po upływie 180 dni.
Możliwość żądania zwrotu VAT na rachunek banku lub SKOK
Wprowadzono możliwość żądania zwrotu VAT bezpośrednio na rachunek banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo kredytowej jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu. Zmiana ułatwia uzyskanie finansowania m.in. projektów UE, w których VAT może być odliczony i nie jest kwalifikowany.
Faktury uproszczone i zbiorcze - od kwietnia 2013r.
Od kwietnia 2013r. przedsiębiorcy będą mieć możliwość wystawiania faktur uproszczonych jeżeli sprzedaż (z podatkiem) nie przekracza kwoty 450 zł (albo 100 euro - jeżeli kwota ta określona jest w euro), oraz faktur zbiorczych dokumentujących kilka odrębnych dostaw towarów lub usług dokonanych w trakcie miesiąca, jeżeli zostanie wystawiona nie później niż ostatniego dnia miesiąca, w którym wydano towar lub wykonano usługę - dodaje Przemysław Pruszyński