Czy zakup pączków dla pracowników z okazji "Tłustego Czwartku" stanowi koszt uzyskania przychodu dla celów podatkowych? Czy stanowiłby koszt, gdyby zostały przekazane jako poczęstunek podczas wewnętrznego szkolenia pracowników?
Tak, wydatki na zakup pączków stanowić będą podatkowe koszty uzyskania przychodów w powyższych sytuacjach.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty ponoszone przez podatników w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (zob. art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. - dalej u.p.d.o.f.). Kosztami ponoszonymi w celu osiągnięcia przychodów są, m.in., koszty pracownicze (tj. koszty ponoszone w związku z zatrudnieniem pracowników), w tym koszty mające na celu zmotywowanie i zintegrowanie pracowników. Taki też charakter mają wydatki na zakup pączków dla pracowników z okazji "Tłustego Czwartku". Zakup pączków dla pracowników - zwłaszcza jeśli wiąże się ze zorganizowaniem spotkania okolicznościowego dla pracowników - stanowią wydatki integracyjno-motywacyjne, a więc stanowią one (na gruncie u.p.d.o.f.) koszty uzyskania przychodów pracodawcy (a jednocześnie wartość pączków - o ile możliwe będzie określenie ich "zużycia" przez poszczególnych pracowników - stanowić będzie po stronie pracowników podlegający opodatkowaniu oraz "oskładkowaniu" przychód ze stosunku pracy - zob. art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.). Podobnie będzie się miała rzecz w przypadku przekazania pączków jako poczęstunek podczas wewnętrznego szkolenia pracowników. Koszty organizacji szkoleń dla pracowników, w tym koszty poczęstunku, stanowią bowiem koszty uzyskania przychodów pracodawców (zob. przykładowo postanowienie Naczelnika I Urzędu Skarbowego Łódź-Górna z dnia 21 lutego 2007 r., I-415/02/07).
Tak, wydatki na zakup pączków stanowić będą podatkowe koszty uzyskania przychodów w powyższych sytuacjach.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty ponoszone przez podatników w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (zob. art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. - dalej u.p.d.o.f.). Kosztami ponoszonymi w celu osiągnięcia przychodów są, m.in., koszty pracownicze (tj. koszty ponoszone w związku z zatrudnieniem pracowników), w tym koszty mające na celu zmotywowanie i zintegrowanie pracowników. Taki też charakter mają wydatki na zakup pączków dla pracowników z okazji "Tłustego Czwartku". Zakup pączków dla pracowników - zwłaszcza jeśli wiąże się ze zorganizowaniem spotkania okolicznościowego dla pracowników - stanowią wydatki integracyjno-motywacyjne, a więc stanowią one (na gruncie u.p.d.o.f.) koszty uzyskania przychodów pracodawcy (a jednocześnie wartość pączków - o ile możliwe będzie określenie ich "zużycia" przez poszczególnych pracowników - stanowić będzie po stronie pracowników podlegający opodatkowaniu oraz "oskładkowaniu" przychód ze stosunku pracy - zob. art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.). Podobnie będzie się miała rzecz w przypadku przekazania pączków jako poczęstunek podczas wewnętrznego szkolenia pracowników. Koszty organizacji szkoleń dla pracowników, w tym koszty poczęstunku, stanowią bowiem koszty uzyskania przychodów pracodawców (zob. przykładowo postanowienie Naczelnika I Urzędu Skarbowego Łódź-Górna z dnia 21 lutego 2007 r., I-415/02/07).