Pytanie

Podatnik prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą miał obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy fiskalnej, skorzystał też z refundacji części kosztów wydatkowanych na zakup kasy fiskalnej, czyli tzw. ulgi za zakup kasy fiskalnej. Kasę tą użytkował przez okres 5 lat. W trakcie dokonywania czynności związanych ze sporządzeniem protokołu z odczytu zawartości kasy fiskalnej ustalono, że podatnik nie dokonywał obowiązkowych przeglądów technicznych.
Czy w związku z tym powinien zwrócić do urzędu skarbowego wykorzystaną ulgę za zakup kasy fiskalnej?
Czy po 3 latach użytkowania nie powinno się względem podatnika wyciągać z tego tytułu konsekwencji?

Odpowiedź

Gdy podatnicy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania nie dokonają w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, wówczas są obowiązani do zwrotu odliczonego lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u., podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.

Powyższy przepis wszedł w życie 1 stycznia 2010 r. mocą art. 1 pkt 1 lit. a w związku z art. 4 ustawy z 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666).

Dodam, że od 1 grudnia 2008 r. obowiązkowy przegląd techniczny kasy fiskalnej należy wykonywać co 12 miesięcy (z wyjątkiem kas instalowanych w taksówka, dla których przegląd techniczny dokonywany jest nie rzadziej niż w terminach wymaganych dla ponownej legalizacji określonych w odrębnych przepisach o prawnej kontroli metrologicznej dla taksometru używanego do współpracy z kasą przez podatnika).

Jak wynika z ww. art. 111 ust. 6 u.p.t.u., jeśli podatnik w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania nie dokona w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, zobowiązany jest do zwrotu odliczonej lub otrzymanej z urzędu kwoty wydatkowanej na zakup tej kasy rejestrującej.

Jak wynika z powyższego, ponieważ określone warunki do zachowania prawa do ulgi muszą być spełnione przez okres 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania, podatnik musi dokonać tylko jednego przeglądu kasy rejestrującej w obowiązującym terminie, aby ulgi nie stracić.

Podatnik powinien pamiętać, że za nieprzestrzeganie wykonania okresowego przeglądu kasy rejestrującej grożą również sankcje karne skarbowe. Brak terminowego przeglądu kasy uznawany jest za wadliwe prowadzenie księgi i zagrożony jest karą grzywny za wykroczenie skarbowe.

Stosownie zaś do § 6 ust. 3 rozporządzenia z 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 163 z późn. zm.) w przypadku czynnych podatników VAT odliczone kwoty wydatkowane na zakup kas rejestrujących należy zwrócić na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu (kwartale), w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu.

Pytanie pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego