Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f., jest zwolniona z opodatkowania wartość otrzymanych przez pracownika rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł (dot. świadczeń z ZFŚS). Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a) u.p.d.o.f., zwolniony z opodatkowania jest wypoczynek dzieci do lat 18.
Czy w związku z tymi przepisami, czy świadczenia te sumuje się w danym roku i zwolniona z opodatkowania jest kwota 380 zł, czy te świadczenia należy traktować oddzielnie i zwolnione będą świadczenia finansowe do kwoty 380 zł, jak również wypoczynek dziecka w całości?
Czy należy ww. świadczenia sumować?
Zakres powyższych zwolnień w części jest wspólny - oba obejmują dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18.
Przepis zwalniający od podatku dopłaty do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży ma wszakże charakter przepisu szczególnego. W związku z tym to przede wszystkim on będzie miał zastosowanie do świadczeń w postaci dopłat, o których mowa. Taka dopłata nie będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego dla wszystkich świadczeń finansowych z ZFŚS, a zatem nie będzie wyczerpywać limitu zwolnienia dla tych świadczeń.
Nie należy zatem tych świadczeń sumować. Otrzymane dopłaty z ZFŚS do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 nie wpływają na 380 zł limitu dla pozostałych świadczeń z funduszu zwolnionych od podatku.
Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., od podatku wolna jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o ZFŚS, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.
Natomiast na mocy art. 21 ust. 1 pkt 78 u.p.d.o.f., od podatku wolne są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:
a) z funduszu socjalnego, ZFŚS oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
b) z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.
Zakres powyższych zwolnień w części jest wspólny - oba obejmują dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 78 u.p.d.o.f. ma wszakże charakter przepisu szczególnego. Ma bowiem węższy (i bardziej wyspecjalizowany) zakres zastosowania. W związku z tym to przede wszystkim on będzie miał zastosowanie do świadczeń w postaci dopłat z ZFŚS do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18. Taka dopłata będzie zwolniona od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 78 u.p.d.o.f. Nie będzie korzystać ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f., a zatem nie będzie wyczerpywać limitu zwolnienia dla tych świadczeń.
Otrzymane dopłaty do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 nie będą zatem wpływać na wysokość innych świadczeń finansowych z ZFŚS zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f.
Czy w związku z tymi przepisami, czy świadczenia te sumuje się w danym roku i zwolniona z opodatkowania jest kwota 380 zł, czy te świadczenia należy traktować oddzielnie i zwolnione będą świadczenia finansowe do kwoty 380 zł, jak również wypoczynek dziecka w całości?
Czy należy ww. świadczenia sumować?
Zakres powyższych zwolnień w części jest wspólny - oba obejmują dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18.
Przepis zwalniający od podatku dopłaty do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży ma wszakże charakter przepisu szczególnego. W związku z tym to przede wszystkim on będzie miał zastosowanie do świadczeń w postaci dopłat, o których mowa. Taka dopłata nie będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego dla wszystkich świadczeń finansowych z ZFŚS, a zatem nie będzie wyczerpywać limitu zwolnienia dla tych świadczeń.
Nie należy zatem tych świadczeń sumować. Otrzymane dopłaty z ZFŚS do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 nie wpływają na 380 zł limitu dla pozostałych świadczeń z funduszu zwolnionych od podatku.
Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., od podatku wolna jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o ZFŚS, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.
Natomiast na mocy art. 21 ust. 1 pkt 78 u.p.d.o.f., od podatku wolne są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:
a) z funduszu socjalnego, ZFŚS oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
b) z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.
Zakres powyższych zwolnień w części jest wspólny - oba obejmują dopłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 78 u.p.d.o.f. ma wszakże charakter przepisu szczególnego. Ma bowiem węższy (i bardziej wyspecjalizowany) zakres zastosowania. W związku z tym to przede wszystkim on będzie miał zastosowanie do świadczeń w postaci dopłat z ZFŚS do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18. Taka dopłata będzie zwolniona od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 78 u.p.d.o.f. Nie będzie korzystać ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f., a zatem nie będzie wyczerpywać limitu zwolnienia dla tych świadczeń.
Otrzymane dopłaty do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 nie będą zatem wpływać na wysokość innych świadczeń finansowych z ZFŚS zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f.