W przedmiotowej sprawie do fiskusa zwróciła się spółka zajmująca się rozwojem portali internetowych. Spółka wskazała, że od firmy cateringowej kupuje świeże owoce, które serwuje później nie tylko kontrahentom, ale także i swoim pracownikom.
Spółka zapytała fiskusa, czy wydatek na te owoce może wrzucić w koszty uzyskania przychodów, ponieważ dobre stosunki z kontrahentami przyczyniają się do zabezpieczenia źródła przychodów, a poniesione koszty na zakup świeżych owoców bezpośrednio przyczyniają się do wielkości osiągniętego przychodu. Dbałość o poprawę efektywności pracowników oraz wydajności w pracy uznaje się, jako pośredni koszt uzyskania przychodu.
Fiskus się zgodził. Zdaniem organu ponoszone przez spółkę wydatki dotyczące zakupu owoców z przeznaczeniem dla pracowników są przejawem i wyrazem starań spółki o stan zdrowia, kondycji fizycznej i samopoczucia jej pracowników, co w dalszej perspektywie może przyczyniać się do poprawy atmosfery pracy i w konsekwencji do zwiększania wydajności pracy z przełożeniem na uzyskiwane przez spółkę przychody. Natomiast w odniesieniu do wydatków związanych z nabyciem owoców w celach poczęstunku kontrahentów nie podlegają one wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, bowiem celem tego typu wydatków nie jest wyłącznie stworzenie dobrego wizerunku firmy, czy też wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2 lipca 2015 r., sygn. akt IBPBI/2/4510-375/15/APO, LEX nr 267034
Omówienie pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego
Dowiedz się więcej z książki | |
Podatki dochodowe. 522 wyjaśnienia i interpretacje
|