W przedmiotowej sprawie do fiskusa zwróciła się spółka specjalizująca się w transporcie żywności mrożonej. Spółka wskazała, że podczas świadczenia usług może dochodzić do sytuacji skutkujących niedostarczeniem towarów klientowi, czy dostarczeniem go z opóźnieniem albo dostarczeniem uszkodzonego lub niekompletnego towaru. Takie sytuacje mogą mieć miejsce niezależne od spółki i powstają nawet w razie zachowania przez nią należytej staranności.
W takich sytuacjach to spółka ponosi odpowiedzialność. To na niej ciąży obowiązek wypłaty odszkodowań. Spółka zapytała fiskusa, czy kwoty pieniężne wypłacone przez spółkę na rzecz kontrahentów tytułem odszkodowań mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Zdaniem spółki mogą i będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów na gruncie powołanej ustawy. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 2 lipca 2013 r. sygn. ILPB3/423-152/13-2/JG, LEX nr 199529 zgodził się ze spółką. Dwa lata później Minister Finansów zmienił jednak tą interpretację.
Rozstrzygnięcia wymagało, czy wypłacone przez spółkę odszkodowania stanowią odszkodowania z tytułu wad wykonanych umów w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT. Zdaniem ministra, wadliwie wykonana usługa to taka, która została wykonana w sposób niepełny tzn. nie zostały spełnione wszelkie obowiązki ciążące na przewoźniku, w tym obowiązek dostarczenia towaru do miejsca jego przeznaczenia w stanie niezmienionym czy nieuszkodzonym, a także niedostarczenie ich w określonym czasie. Według fiskusa, wyłączenie odszkodowań z kosztów nie jest oparte o przesłankę winy. Wszelkie płatności, które wynikają z przyjętej odpowiedzialności odszkodowawczej mieszczą się w pojęciu „odszkodowań” i nie stanowią, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT, kosztów uzyskania przychodów.
Interpretacja indywidualna ministra finansów z 18 czerwca 2015 r., sygn. akt DD10.8221.43.2015.MZO, LEX nr 266183
Omówienie pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego